Insändare: Fel sänka hastigheten på Torsgatan när den är bred och sikten god

Foto: Norran

Not Found2017-10-19 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Körde Torsgatan fram för någon dag sedan. Nu har Tekniska kontoret sänkt hastigheten från 70 till 60 på en stor del av vägsträckan. Varför det! Är huvudleden trafikfarlig? Inträffar det många olyckor?

Att korsningen Torsgatan/Östra leden är olycksdrabbad är ju väl känt, men sträckan ­Boviksvägen/Gruvgatan är en lång sträcka med utmärkt bredd och sikt, med väl tilltagen gång- och cykelväg på norra sidan.

Motivet kanske är att vänja bilisterna med att köra sakta på sträckan. Huvudleden kommer så småningom till stora delar att begränsas till 30 km när Floraskolan står klar. Förstår också att det görs påtryckningar från föräldrar och skola­ att utöka 30-sträckan från Norrvallagatan till ­Boviksvägen.

Vad som utmärker en huvudled är de väjningsregler som finns på den. Samtlig trafik på väg in har väjningsplikt, även cyklister. Att försvåra för oss bilister att ta sig fram verkar vara på modet och det finns kanske för få bilister bland de politiker som bestämmer i Tekniska nämnden.

Nu får Tekniska kontoret och nämnden bestämma sig om Torsgatan ska vara kvar som huvudled för bilar eller bli lokalgata/cykelväg. Börja i så fall med att plocka bort huvudledsskyltar och sätt upp några trafikljus samt några hastighetsdämpande väggupp på sträckan.

Berth Gustafsson, Moröhöjden

Svar direkt

Hastigheten på Torsgatan mellan Boviksvägen och Gruvgatan har som insändaren påpekar sänkts till 60 km/tim. Tekniska nämnden tog beslutet att sänka hastigheten med anledning av en ny detaljplan för Kantgatan på Alhem. En sänkning till 60 km/tim stämde också överens med förslaget till kommunens nya hastighetsplan.

Hastighetsplanen säger att på kommunala trafikleder, gator- och vägar med stora korsningsavstånd samt gator och vägar där gång- och cykelbana är separerad längs vägen bör hastigheten begränsas till 60 kilometer i timmen.

Vid den nya Floraskolan kommer huvudcykelnätet att byggas ut och sammankopplas i korsningen Torsgatan/Floravägen. Det är inte beslutat hur ombyggnationen av korsningen Torsgatan/Floravägen kommer att göras men hastigheten kommer att anpassas efter den trafiklösning som väljs.

Kommunen har ett ansvar att infrastrukturen ska vara tillgänglig, säker och trygg för alla trafikanter. Det kan innebära hastighetsdämpande åtgärder samt lägre hastighetsgräns där oskyddade trafikanter behöver korsa en gata.

På Torsgatan beläget både öster och väster om aktuell sträcka finns det obevakade övergångsställen, här har fordonsförare som kör på huvudleden väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället

Anton Åberg, Trafikingenjör, Trafikenheten, Skellefteå kommun

Läs mer om