Insändare: Fel att lägga en stor utfart mitt i ett villaområde

Foto: Pär Lindström.

Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2017-09-15 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan svåra trafikförhållanden och en ständigt ökande trafik gör butiksetableringen än mer olämplig. Till en mycket trovärdigt välskriven insändare 25 januarisom alla borde läsa, ges ett svar att trafikutredningen som genomförs tar hänsyn till uppmätta trafikmängder i området och leder fram till ett antal förändringar i trafikmiljön som ska möjliggöra en etablering.

Tyvärr innehåller utredningen massor av grava fel där angivna trafikmängder helt saknar trovärdighet.

I detaljplanen sägs att utfarter från handelsområdet bör placeras så att strålkastarljus från bilar inte slår över Jägarvägen och rakt in i villaområdet. Det blir nog en omöjlighet så länge infarten till varuhuset läggs på Jägarvägen. Redan i dag är strålkastarljus från bilar som lämnar trädgården väldigt störande och ett varuhus kan ge upp till 10 bilar per minut.

Länsstyrelsen har ställt krav på att hänsyn ska tas till störningar i miljön samt trafikpåverkan. Hur kan man ändå fortsätta att envisas med att lägga in- och utfart från Jägarvägen?

Varför kör kommunen sitt eget race i detaljplanen? Svaret blir nog samma som svaret på fråga som ställdes på samrådsmötet, ”Hur ska aktiviteter på isladan och Folkparken hanteras då detta redan nu resulterar i långa köer och stopp i trafiken? Svaret var tydligt: ”Det tar vi ingen hänsyn till”.

Etableringen sägs vara ett kvitto på Skellefteås positiv stadsutveckling. Coop satsar här eftersom kommunen ska växa och då behövs alla aktörerna. Man missar helt att det redan finns en Coop-affär i området och att tillväxt förvandlat trafiken till en negativ faktor, men kommunen verkar helt strunta i de effekter detta får.

Kommunen bör ta sitt förnuft tillfånga och göra en seriös trafikutredning och tänka framåt och vidta åtgärder som tar hänsyn till att den viktigaste in- och utfarten i ett villaområde redan är utsatt för svår miljöpåverkan från trafik.

Roger Andersson, Skellefteå

Svar direkt

Skellefteå växer och förändras. Etablering av nya verksamheter som handel innebär också att trafiken förändras. Den aktuella handelsetableringen på den så kallade växthustomten prövas för närvarande i ett detaljplanearbete som även ska redovisa förslag på lämpliga trafikåtgärder.

Den trafikutredning som ingår i planarbetet inför Coop-etableringen presenterar en rad förslag på åtgärder. Förslagen syftar till att förbättra såväl trafiksäkerhet som framkomlighet för oskyddade trafikanter och bilister. Detaljplanen skapar även utrymme för fler framtida åtgärder i korsningen Jägarvägen/Klockarbergsvägen.

De åtgärder som trafikutredningen föreslår bidrar även till att förbättra trafiksituationen vid tillfälliga trafiktoppar till följd av olika evenemang. Planeringen av trafikåtgärder vid denna plats, precis som vid andra platser i staden, ska dock grunda sig på normala förhållanden och vi dimensionerar trafikanläggningar utifrån detta.

En ökad biltrafik i direkt anslutning till butiken medför en större miljöpåverkan i närområdet. Vid planeringen finns rikt- och gränsvärden för exempelvis buller- och luftpåverkan att förhålla sig till. I det pågående planarbetet genomförs utredningar om den planerade handelsetableringens miljöpåverkan och eventuella nödvändiga åtgärder.

Ännu har inte något planförslag hanterats politiskt. Ett första förslag till detaljplan har under sommaren varit utställt för samråd. Inför nästa skede i planarbetet, kallat granskning, kommer ett planförslag inklusive nödvändiga utredningar att presenteras för bygg- och miljönämnden för godkännande innan det ställs ut för berörda sakägare och allmänheten.

Vid granskningen finns möjlighet att lämna synpunkter på det bearbetade planförslaget.

Evelina Fahlesson, ordförande, Bygg- och miljönämnden, Skellefteå kommun

undefined
Foto: Pär Lindström.
Läs mer om