I en nyhetsartikel i Norran tisdagen den 2 januari uppmärksammas att kommuner och Trafikverket har svårt att få företag för snöröjningsuppdrag.
Orsaken är enkel. Med de avtal som erbjuds är det för kostsamt för många maskinentreprenörer att ta uppdrag inom snösvängen. Det är till och med så illa att det ibland är dyrare att ta ett snöröjningsuppdrag än låta maskinerna stå stilla.
Varför är det så? Jo, Trafikverket och kommunerna saknar egna resurser. Därför upphandlar de en huvudentreprenör som i sin tur upphandlar tjänster från en tredje part, men också saknar egna resurser. Dessa anlitar sedan en underentreprenör, den som faktiskt åker ut och röjer snö.
Att ständigt vara i beredskap är mer omfattande än vad man tror. Maskinentreprenörerna står inte och väntar på att snön ska falla. De har gjort stora investeringar i maskiner och personal som måste nyttjas på bästa sätt.
En maskinentreprenör med anställda måste följa lagar och avtal och se till att medarbetare och fordon uppfyller alla krav. Myndigheter och upphandlare ställer dessutom allt fler och mer detaljerade krav på utrustning och utförande.
När alla led i kedjan tagit sitt, snön har fallit och det är dags att rulla fram maskinen är marginalen tunnare än tunn. Därför undviker många företag snöröjningen. Det kostar mer än det smakar, så enkelt är det.
Vill kommuner och myndigheter förändra situationen har vi i Maskinentreprenörerna Nord två enkla och effektiva råd:
*Undvik onödigt långa och dyrbara entreprenadkedjor.
*Tala direkt med utförarna istället för med stora huvudentreprenörer. Då kan ni utveckla mer effektiva samarbeten.
Då kommer medborgarna få bättre snöröjning och skattebetalarna slipper kostnader orsakade av halk- och trafikolyckor, eller för att folk inte kommer till jobbet.
Vi i Maskinentreprenörerna Nord hjälper gärna till med dialogen. Det är bara att ni hör av er till oss.
Anita Ifrig, Skellefteå
Fordon kan bli bristvara för snösvängen i Skellefteå