Insändare: En klar försämring för de som redan har det svårt

Färdtjänst. Alla medborgare måste få samma förutsättningar, anser skribenten. Arkivbild: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Färdtjänst. Alla medborgare måste få samma förutsättningar, anser skribenten. Arkivbild: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2018-02-14 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När ska sanningen komma fram hur Skellefteå kommun behandlar sina medborgare med funktionsvariationer och personer som är berättigade till färdtjänst?

Hur kan Skellefteå Buss bara bestämma att inte fortsätta sitt uppdrag med specialfordon?

När Skellefteå Buss körde rullstolsburna personer visste resenären att bilen kom i tid. Ett dussin erfarna och serviceinriktade chaufförer som oftast känner kunden gav en stor trygghet, även för anhöriga som visste att transporten gick att lita på.

Personer som är gående och färdtjänstberättigad har däremot under flera års tid fått det allt sämre. Extrema väntetider på upp till två timmar förekommer, men en halvtimmes försening är vardagsmat.

Färdtjänstgarantin fungerar väldigt sällan, vilket även är ett problem för verksamheter runt resenären. Personal i hemtjänsten, skola, aktivitetshus med mera får vänta med en ibland orolig resenär och annat arbete blir lidande.

Det har hänt att personer har fått vänta så länge på sin skjuts att man missat mediciner, blivit sjuk och fått åka in på sjukhuset istället. Är detta verkligen acceptabelt inom Skellefteå kommun?

Nu tar taxi över all färdtjänst, skolkörningar och sjukresor. Skelleftebuss specialfordon som tar fyra vanliga rullstolar eller tre elrullstolar ersätts med taxibilar som kan ta tre vanliga rullstolar eller en elrullstol. Alltså måste det minst två taxibilar på varje resa som annars klarats av med en buss.

Det blir en försämring för personer som redan har det nog svårt att ta sig ut och är beroende av dessa transporter för att ha ett liv.

Med detta visar Skellefteå kommun att den inte bryr sig om sina medborgare som har olika funktionsvariationer och som är färdtjänstberättigade.

Vi är många som mår jättedåligt över den uppkomna situationen och hoppas att ledande politiker tar tag i frågan så att alla medborgare får samma förutsättningar.

Kristin Jonsson, Skellefteå

Svar direkt

Avtalet som kommunen haft med Skellefteå buss när det gäller färdtjänsttaxi med specialfordon löpte ut för flera år sedan. I bussbolagets ägardirektiv ingår heller inte färdtjänst som en direkt uppgift. Skellefteå kommun har sedan tidigare redan ett avtal med Skellefteå Taxi som utför den övriga färdtjänsten åt kommunen.

Skellefteå kommun har precis samma krav på den nya utföraren som vi hade på Skellefteå buss när det gäller inställelsetider, bemötande, kompetens med mera. Övergången till en ny utförare kan alltid vara utmanande till en början och det måste finnas en viss förståelse för att det kan vara vissa störningar initialt.

Skellefteå kommun har löpande avstämningar med den nya utföraren för att säkra att man lever upp till gällande avtal och tar hand om de avvikelser som kan uppstå på ett bra sätt.

Vi ser många fördelar med övergången till en ny utförare, både för färdtjänsteberättigade invånare och för kommunen. Vi får en förbättrad tillgång till transporter dygnet runt och ett hållbarare transportupplägg med möjligheter till bättre uppföljning.

Det nya upplägget innebär färre stillestånd och billigare fordon som ger en lägre kostnad per utförd kilometer, som i slutänden kommer välfärden till del.

Samuel Lundqvist, ekonomichef Skellefteå kommun

Staffan Näslund, förvaltningschef socialkontoret

undefined
Färdtjänst. Alla medborgare måste få samma förutsättningar, anser skribenten. Arkivbild: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Läs mer om