Insändare: Bojkott av Postnord?

Not Found2017-09-05 08:39
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi som bor längs fyra lantbrevbärarlinjer ska från den 1 september hämta våra försändelser på Ica i Skellefteå centrum i stället för på Mack-vägen på Sörböle. Efter att ha suttit i telefonkö i 40 -minuter fick jag mycket få svar på mina frågor då kundservice i Västerås ingenting vet om förhållanden i Skellefteå.

Hur kan man flytta servicestället från en lättillgänglig plats till ett ställe där det är svårt att hitta parkeringsplats och även betala skjortan för den?

Hur ska jag bära mig åt för att hitta en parkering då jag oftast inte färdas med bil och släp, husbil, traktor eller till och med lastbil med släp.

Jag ser ingen annan lösning än att parkera på Mackvägen eller vid Coop och promenera in till stan. Är det rimligt? Alternativet är att åka hem, vända om med personbil, köra flera mil i onödan och bidra till en försämrad miljö. Ingen vid dessa lantbrevbärarlinjer har en bussförbindelse värd namnet.

Finns det ingen möjlighet att få byta utlämningsställe? Det vore definitivt bättre att ta vägen förbi Kronbodgatan, men för det finns ingen öppning i Postnords resonemang. Jag får välja skola, tandläkare och läkare, men inte var jag hämtar mina paket. Är det rimligt?

Utlämningsstället i centrum har färre öppettimmar vilket gör att jag måste åka dit när det är trångt och svårt med parkering. Klokt?

Jag tycker definitivt inte om att återigen bli diskriminerad för att jag bor utanför stadsplanelagt område. Vi är också människor och förtjänar att bli behandlade som det också. Ingen i centrala stan skulle godkänna att tvingas åka förbi det närmaste och mest lättillgängliga till ett besvärligt och krångligt ställe som dessutom kostar pengar.

Då säger vän av ordning ”ni har ju lantbrevbäring”. Ja, det stämmer, den kommer under dagen - när vi är på jobbet. Alltså kan vi inte hämta paket på det sättet.

Hur gör jag nu? Bojkott av Postnord?

Frustrerad lantis

Svar direkt

Jag beklagar att flera av våra lantbrevbärar-kunder i Skellefteå upplever att vi försämrar möjligheterna att hämta försändelser hos sitt ombud.

Vi arbetar ständigt med ombudsfrågan, särskilt nu när e-handeln ökar och utrymmena hos många ombud närmar sig bristningsgränsen.

Ombudet OKQ8 Skellefteå är ett av de ombud som till slut inte hade plats för alla paket och vi blev tvungna att agera.

Vår utgångspunkt är att postombuden ska finnas där många kunder gör sina vardagliga ärenden, till exempel matinköp, och vi ser ständigt över var våra ombud finns. I dagsläget har vi inget smidigare verktyg för fördelning av kunder till olika ombud än postnummerindelningen, eftersom det är efter postnummer vi sorterar.

Många leverantörer erbjuder mottagarna att välja ombud, vilket förstås underlättar för mottagaren.

Annette Santner, Postnord

Läs mer om