Just nu skrivs så många insändare om att centrumbron bör byggas inom en snar framtid. Alla förespråkar den placering som tidigare är redovisad - alltså mellan Karlgård och Lasarettsvägen.
Jag har tidigare hävdat att den mest naturliga placeringen för en bro skulle vara i Falkträskvägens förlängning, över Kyrkholmen och med anslutning på södra sidan mot Klockarbergsvägen.
Nu går det inte då man byggt nya hus på gamla slakteritomten.
Men det är inte så mycket sämre att man bygger en bro från Västra Grubbgatan över Karl Fredriks holmen - Storholmen -Kyrkholmen - och sedan ansluter till Klockarbergsvägen.
Det skulle visserligen göra bron längre, men den skulle få kortare spann på brodelarna då dess fundament kan vila på öarna.
Man borde också få plats med en rondell på södra sidan om älven vid Grubbgatan.
Fördelen med en bro här skulle vara att den trafik som ska vidare norrut, och för den delen också söderut, kan passera innerstan utan alltför mycket utsläpp av avgaser.
Från Klockarbergsvägen finns det flera infarter mot centrum: vid Brännavägen, som ger direkt anslutning mot P-huset Ekorren och Bolidenvägen som ansluter mot Kanalgatan samt Norra Järnvägsgatan för de som ska till exempelvis Moröhöjden, Morö Backe och Skelleftehamn.
En trafikled som fångar upp trafiken från södra sidan mot Boliden, Kåge eller till E 4 för vidare färd norrut minskar trafik inne i centrum. Man kan kalla detta för västra länken.
Ta fram kartan över Skellefteå så ser du fördelarna. Man kan fråga sig om kommunen utrett ett sådant alternativ, för ett alternativ måste det vara.
GL