Insändare: Är klimatet en trend?

Är klimatet en trend som influencers kan använda sig av?

Är klimatet en trend som influencers kan använda sig av?

Foto: Jessica Gow/TT

Not Found2019-08-09 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Är klimatet en trend som influencers kan använda sig av?
Är klimatet en trend som influencers kan använda sig av?

Trender är något som många gånger får ordentligt fäste i allmänheten och har blivit allt vanligare. Den starkaste trenden just nu är nog klimatet. Ökningen av koldioxid beskrivs som det största hotet och som ensamt kan göra att jorden blir för varm för människan att fortsätta leva på.

Influencers kan vara ungdomar, som blir kända på nätet och som tjänar stora pengar på att nyttja bland annat klimatet för de syften som intressegrupper kan ha.

Budskapet var från början att vi skulle köra mindre bil, flyga mindre och sopsortera.

Efter en tid ändrade man argumentationen till att om man ville leva ett friskt liv skulle man sluta äta kött. Detta argument utvecklades till att hälsan och jorden bara kunde räddas om alla blev veganer. Begreppet ”flygskam” infördes så att en norrlänning som flög till huvudstaden skulle skämmas.

Veganer måste också få näring för att fungera. Lösningen har blivit att importera grönsaker och frukter från avlägsna länder. Potatis importeras från Egypten och en ost, som ska vara ett substitut för kött, importeras i stora mängder från Cypern.

När trenden etablerats följer tv-kockarna efter. I olika tv-program lagar någon kock veganmat eller vegetariska rätter. Efter några års påverkan har man skapt en stor kundkrets, som köper mer och mer av dessa importerade varor.

Man kan fråga sig vilka leverantörer, som betalar dessa influencers. Det är nog inte potatisodlaren i Egypten.

Den enda bransch som jag kan tänka mig stödja trenden är oljeindustrin. Förbrukningen av oljeprodukter har minskat genom att motorer har blivit effektivare. Oljeeldning i bostäder har ersatts med fjärrvärme.

Men transporter med flyg och båtar måste ha ökat kraftigt med ökad matimport från avlägsna länder. Oljeindustrin har också ekonomiska resurser att ersätta influencers och andra som stödjer trenden.

Den skyddade vargen

Läs mer om