Insändare: Akutsjukvård, var god vänta - ska det vara så?

Not Found2017-08-03 09:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En sannskildring hämtad från vardagen, som visar hur det kan gå, när landstingspolitiker inte löser problemen i vården.

En lördag kväll i mitten av februari 2017 avslutar ett par ett trevligt besök hos grannen och går hem. Mannen halkar, faller och slår i huvudet och blir medvetslös. Frun ringer upprivet 112. SOS: ”Tyvärr – ingen ambulans just nu, men om ungefär en timme. Vi kan skicka en taxi.”

Mannen vaknar till och spyr upprepade gånger och snälla grannar hjälper mannen att komma in i sitt hus och i säng.

Söndag: Ingen ambulans tillgänglig men en taxi kan komma om cirka en och en halv timme. Då har patienten somnat. Nytt samtal till SOS. Mannen har vaknat och börjat spy, håll uppsikt – säger telefonisten.

Måndag: Trött och spyr hela dagen. Otänkbart att åka till akuten. För lång väntetid.

Tisdag: Mannen får hjälp till akuten. Efter lång väntan undersöks han av en AT-läkare som säger att mannen nog fått en kraftig hjärnskakning men det ser ut att gå åt rätt håll. Åk hem och vila. Ont i huvudet, nacke, spyr, yrsel och har dubbelseende i ytterligare en och en halv vecka.

Mannen har en inbokad tid hos sin läkare på hälsocentralen. Läkaren vill först se röntgenbilderna. Återkommer upprörd: ”Tog de inga bilder på akuten?” En AT-läkare går under utbildning och måste rådgöra med handledaren/utbildad-läkare, vid den här typen av skador.

Remiss till akuten och röntgen. 11 timmars väntan. Bilderna visar blödningar och svår hjärnskakning samt en spricka i skallbenet. Två månader efter olyckan har patienten fortfarande balanssvårigheter, dubbelseende, är trött, har huvudvärk och är långtidssjukskriven. Rehabilitering har inte kommit igång.

Frågor till landstingsledningen. Finns det någon beredskap vid exempelvis extrema väderomslag eller andra oförutsedda händelser? Enligt Peter Olofsson har koncernen stark ekonomi men vården går med minus? Har du någon förklaring varför det fungerar som exemplet visar?

Silent Table

Svar direkt

Jag vill först börja med att beklaga händelseförloppet som insändarskribenten beskriver. Västerbottens läns landsting har avtal med larmoperatören SOS Alarm som säkerställer att ambulans kan larmas ut till prioriterade akutlarm årets alla dagar oavsett väderförhållanden.

SOS Alarm gör en kvalificerad bedömning utifrån varje larm om ambulans måste skickas akut, eller om den som larmat kan vänta och istället kan transporteras med annat färdmedel. Det går inte att utifrån uppgifterna i insändaren vidare kommentera SOS Alarms bedömning i exemplet.

Det är också svårt att kommentera den vidare handläggningen som beskrivs, annat än genom att konstatera att lång väntan på att få en korrekt bedömning och behandling aldrig är bra, vare sig det är på akutmottagning, röntgen eller rehabilitering.

Jag vill uppmana insändarskribenten att direkt vända sig till de verksamheter som exemplet berör, så att de genom sitt avvikelsearbete både kan utreda vad som hänt i det aktuella fallet, och också arbeta med att förbättra rutinerna och omhändertagandet.

Jonas Claesson, Biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör

Läs mer om