Inget paradis utan ormar

En annan sommarplåga är vattenskotrarna. Vad har dessa i älven att göra?

STÖRANDE. Vad har vattenskotrarna i älven att göra, undrar skribenten.

STÖRANDE. Vad har vattenskotrarna i älven att göra, undrar skribenten.

Foto: STÖRANDE. Vad har vattenskotrarna i älven att göra, undrar skribenten.

Not Found2014-07-24 04:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå kommun har på ett utomordentligt sätt gjort det möjligt för alla Skelleftebor att ha fri tillgång till områdena närmast älven, från Skellefte- hamn upp till Mobacken. Många har därför fått nära till bilfria områden för rekreation och motion.

Älvsbacka strand mellan Parkbron och Älvsbackabron är utan tvekan den vackraste älvsträckan med sina grönområden, sin varierande bebyggelse och välskött båthamn/marina.

Sedan kommunen färdigställt även södra strandpromenaden har området blivit ett eldorado för människor i alla åldrar, en ständig ström av gående, joggande och cyklande, med eller utan hundar och barnvagnar.

Men, inget paradis utan ormar. EU-moppar hör inte hemma på strandpromenaden eller Älvsbackabron, så de som syndar kör därför extra fort, med fara för sina medtrafikanter. En och annan ansvarslös bilist syns också smita över bron nattetid.

Ett större problem är de båtägare som inte följer gällande bestämmelser. Tydliga skyltar på Älvsbackabron visar att högsta tillåtna fart är 20 knop nedströms och sju knop uppströms.

Ett mindre antal båtägare med snabba båtar vill visa sin potens genom att dra på full gas från start till mål. Några har monstermotorer som vrålar som startande Boeingplan.

En annan sommarplåga är vattenskotrarna som hyrs ut i marinan. Vad har dessa i älven att göra? Fartgalna män cirklar runt utanför hamnen med högsta fart och motorvrål, bara för skojs skull.

Skyltarna på Älvsbackabron räcker tydligen inte till för att stävja ofoget. Fler sjuknopsskyltar bör sättas upp längs stränderna och på kajerna, ett ansvar som torde ligga på kommunen. Och vad gör båtklubben för att få sina medlemmar att följa bestämmelserna? Alla bör värna om vår fina miljö!

Förra sommaren gjorde kustbevakningen en enda fartkontroll och en fartsyndare bötade 2 000 kronor. Kustbevakningen borde återkomma oftare. Det skulle ge mera klirr i statens kassa.

Paul E Nyström, Skellefteå

Svar direkt:

Båtklubben har följt utveckling av motortrafiken på älven under många år.

Vi har varit med och satt de nya hastighetsgränserna på olika delsträckor längs älven. Den hastighetsbegränsning som satts tar hänsyn till bland annat fisklivet i älven, vågornas höjd längs älven så att inte båtar och bryggor störs för mycket, badande personer, etcetera.

Därför är det 20 knop på älven förutom sträckan från marinan i Skellefteå upp till Mobackendammen, plus lägre hastighet vid Stackgrönnan.

Kontrollen ska skötas av sjöpolisen och den vanliga polisen i stan.

Jag kan hålla med att kontrollen är för liten längs älven, men vi kan tyvärr bara medverka till att informera alla som har med vår båtklubb att göra.

Vad vi kan se och höra, så är det inga som överstrider gällande bestämmelser från klubbens sida.Men det vore bra om kontrollen ökade både på strandpromenaden och i vattnet i älven omgående.

Hans Erixon

Ordförande, Guldstadens båtklubb

* * * * * * * *

Trevligt att du uppskattar området kring älven och de gång- och cykelvägar som anlagts där. Tråkigt däremot att du upplever att gällande trafikregler på vägen och älven, inte respekteras.

Vi som väghållare har ansvar för att med vägmärken visa vilka regler som gäller för en vägsträcka och sedan är det polisen som har befogenhet att övervaka och bötfälla de trafikanter som bryter mot gällande regler.

Gång- och cykelvägarna längs älven är skyltade enligt gällande regler som innebär att gående, cyklister och moped klass 2, får trafikera vägarna.

De problem med otillåten trafik som du skriver om, är i första hand polisens ansvar att övervaka. I undantagsfall, där större antal otillåtna bilar mäts upp, kan tekniska nämnden sätta upp bilspärrar. Det bedömer vi inte som aktuellt i detta fall.

Däremot är det svårt att stänga ute EU-mopeder, moped klass 1, med fysiska hinder eftersom moped klass 2 ska kunna passera.

Hastighetsbestämmelser samt hastighetsövervakning av båttrafik och vattenskotrar är frågor som kommunen inte ansvarar för.

Anders Mellberg

Avdelningschef

Gatu- och parkavdelningen, Skellefteå kommun

Strandpromenade på södra sidan av älven. Arkivbild: Pär Lindström
Strandpromenade på södra sidan av älven. Arkivbild: Pär Lindström
STÖRANDE. Vad har vattenskotrarna i älven att göra, undrar skribenten.
STÖRANDE. Vad har vattenskotrarna i älven att göra, undrar skribenten.
Vill se körkort för vattenskoter15 knop för fort på SkellefteälvenDom: ”Framförde båt i 22 knop”
Läs mer om