Man kan undra hur det står till med Skellefteå kommuns politiker och tjänstemän när man planerat kommunens framtid.
Jag har i en insändare ställt frågan om hur ekonomin ser ut för den fastighet som kommunen har köp in. Lorents Burman och Maria Marklund svarade att ”Genom satsningen på Fabriken som görs av Fastighets AB Polaris kan kommunens tekniska verksamheter och Skellefteå Buss förnya och samordna verkstäder, lager och fordonstvättar med mera.”
Med mera står då för Brandstationens flytt som också ska inrymmas där. Det glömde de båda kommunalråden att nämna. Som jag förstår det så kommer inte Skellefteå Buss att rymmas. Här blir det en nybyggnation. Så hur står det till med ekonomin? Och de skriver ”Ja, kommunen har råd att satsa på framtiden”.
Det är en finansiering med våra skattepengar. Brandstationen varför flyttas den som jag ser det från den absolut bästa platsen man kan tänka sig i nutid och framtid med tanke på en kommande E 4 dragningen.
Hur ser det då ut på Hedensbyn? Kommunen har varit oroliga över att brandstationen kommer att strida mot målen i kommunens cykelplan. Nu måste det till en fristående konsult precis som med centrumbron. Och vad skriver de? Alla kommunens förslag om hur man ska kunna lösa cykelvägar och de gående påverkas negativt, vilket strider mot cykelplanens mål.
Nu när man har konsultens svar bör man utreda inte bara cyklar och gående, men även fordonstrafiken. Vi som stundom trafikerar detta område vet att det är många i trafik där vilket kommer också att ge störningar vid en utryckning av brandförsvaret.
Men även andra problem kommer att uppstå. I min tidigare insändare blev jag uppmanad att höra av mig till de båda kommunalråden direkt för att få svar på mina frågor. Jag vill att hela Skellefteå ska vet vad de svarar om de nu gör det. Inte bara jag.
Åter till min fundering hur står det till med ekonomin och hur planerar de som är i majoritet och är politiker för framtiden?
Lennart Gustavsson, Tuvan
Svar direkt
Flytten av verksamheterna till fabriken betalas utifrån den budget och de ramar som verksamheterna har idag. Förändringen möjliggör för verksamheterna att bedriva effektiva verksamheter och på så sätt ge mer service för skattepengarna. Vi skapar fördelar genom smart samordning av verksamheter och samnyttjande av kostsam utrustning.
Kostnaden för ombyggnationen av lokaler och markarbeten runt om på fastigheten bekostas av Skellefteå industrihus som sedan tar ut en hyra av de verksamheter, Samhällsbyggnad samt Skellefteå buss, som flyttar dit. Vi kalkylerar med andra minskade kostnader till följd av samordningen samt att vi ändå behövde göra vissa investeringar i våra verksamheter som hade inneburit hyresökningar.
Med tanke på vad vi åstadkommer för de blivande verksamheterna i Fabriken får vi väldigt mycket till ett bra kvadratmeterpris.
Räddningstjänstens utryckningstider är det viktigaste i deras verksamhet. Dagens placering av Räddningstjänsten påverkas av verksamheten på Solbackens handelsområde och lokalerna har sedan tidigare stått inför ett investeringsbehov på grund av förändrade arbetssätt.
En förutsättning för att flytten ska bli av är att den innebär ett fungerande fullgott brandförsvar med funktionella utryckningsvägar.
Vi ska inte glömma den utveckling som Skellefteå genomgår nu, inklusive ett växande näringsliv.
Intresset från privata investerare som tillsammans med kommunkoncernen vill bidra till Skellefteås utveckling är större än någonsin. Genom att samla flera av kommunens verksamheter som finns på Nyponet, Solbacken och Maskinvägen tillsammans med Skellefteå Buss, bidrar vi till effektivare samhällsservice och plats för ännu fler etableringar.
Maria Marklund (S), kommunalråd, Skellefteå kommun
Lorents Burman (S), kommunalråd, Skellefteå kommun