Hur ser er lösning ut?

Folkpartiet och Moderaterna har aktivt motarbetat bygget av centrumbron. Presentera nu ett alternativ bättre än centrumbron, kräver skribenten. Läs vad partierna svara.

Not Found2014-08-18 04:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Folkpartiet och Moderaterna har aktivt motarbetat bygget av centrumbron, och av partierna kan man kräva att de satt sig in i frågan.

Det betyder att partierna antingen är emot infrastrukturutvecklingen i Skellefteå, alltså paketet med centrumbron, resecentrum och flytten av E4 ut ur stan eller att de sitter inne med en bättre lösning på brofrågan än de experter och konsulter som brottats med frågan i 20 år.

Nu tycker jag att det är dags att Håkan Lind (FP) och Andreas Löwenhöök (M) talar om för kommunmedborgarna ifall ni tycker att allt är bra och det ska inte ske några förändringar eller om ni sett den lösning som inte experterna ser.

Jag tror att ni trots allt vill se en utveckling i Skellefteå, men då är det er skyldighet att presentera ett alternativ som är bättre än centrumbron. Det kan väl ändå inte vara så att ni är för ett alternativ som är sämre än centrumbron?

Att flytta E4 löser inte trafikproblemen i stan eftersom E 4 genomfartstrafik är en så liten del av trafiken på Viktoriabron.

Tage Lindmark, Skellefteå

SVAR DIREKT

Det är riktigt att Folkpartiet och Moderaterna sagt nej till centrumbro vid Nordanå. Vi anser att det är en helt felaktig prioritering av de tillgängliga investeringsmedlen. Glädjande nog så delades den uppfattningen av en bred majoritet av kommuninvånarna i den folkomröstning som i god demokratisk ordning hölls i våras.

Nu har vi, tillsammans med samtliga partier i Skellefteå, ett särskilt ansvar att i respekt för folkomröstningsresultatet presentera trafiklösningar för Skellefteå.

För vår del hävdar vi fortfarande att prioritet 1 är att flytta E 4 ut ur centrum. Att detta är den enskilt viktigaste åtgärden för att komma till rätta med Skellefteås luftproblem bekräftades också av Trafikverket så sent som i maj.

Tack vare att regeringen öppnat för en omprioritering i den nationella trafikplanen finns det möjligheter till att en ny E 4-förbifart kan komma betydligt snabbare än de 10 till 15 år som gällde då centrumbron var aktuell.

En annan viktig åtgärd, som kommunen själv råder över, är att bygga om Kanalgatan och förbättra framkomligheten inte minst för cykeltrafiken, något som vi i Alliansen tidigare föreslagit.

I övrigt bör vi nu förutsättningslöst titta på de lösningar som hittills blockerats av planerna på bilbron vid Nordanå. Det kan handla om åtgärder på Parkbron, bygget av fler gång- och cykelbroar, de gamla planerna på en västra länk och så vidare.

Framför allt är vår ambition att i dialog med Skellefteåborna försöka nå en bred politisk samsyn om Skellefteås framtida trafiklösning. Att i strid med folkets vilja och under djup politisk splittring försöka trycka igenom en impopulär trafiklösning är ingen framkomlig väg. Den läxan hoppas vi alla har lärt sig nu.

Håkan Lindh (FP)

Oppositionsråd

Andreas Löwenhöök (M)

Vice oppositionsråd

Vad kostar det att inte bygga?Nej i broomröstningenKlokast ta ett steg i tagetByamentalitet och snävsynVar har Alliansen sin plan för E4?Tankar kring en folkomröstningMinistern svarade Köhler om ny E4
Läs mer om