Under hela mitt 62 åriga liv har Norran varit en del av morgonrutinerna. Någon dag per år har tidningen varit sen eller uteblivit, saker jag kan ha överseende med. Dock har de senaste månaderna här i Malå varit under all kritik.
Idag den 31 mars har Norran uteblivit 16 dagar. Jag vet inte om det är bara jag som har drabbats så mycket, men jag vet att det är väldigt många här i Malå som nu på allvar funderar på att avsluta prenumerationen.
Att hitta Norran i lådan på morgonen är som att vinna på lotteri, tyvärr finns det många nitlotter.
Vid utebliven tidning meddelar man tidningstjänst och har man tur kommer tidningen med ordinarie post på eftermiddan. Ibland får man meddela tidningstjänst en gång till att man ännu inte fått gårdagens tidning.
Hur länge ska vi Malåbor behöva finna oss i detta?
VD Anders Westermark ber om ursäkt i tidningen och det är bra, men den blir ingenting värd om problemen fortsätter och fortsätter.
Jag förstår att tidningstjänst har problem att hitta personal här i Malå, men det är inte Malåbornas problem. Jag prenumererar på Norran och den ska ligga i min låda varje utgivningsdag. Som det har varit senaste tiden kan jag lika gärna vara utan.
Vill också passa på att ifrågasätta Norrans beslut att inte dela ut det nya månadsmagasinet N2 till prenumeranter utanför Skellefteå. De prioriterar istället att betala posten två kronor per bilaga för att få den utdelad till alla i Skellefteå. En väldigt knepig prioritering. Klart att Skelleftebor är viktigare än prenumeranter i obygden. Det börjar likna TV4 bannemej.
Michael Boman
Malå
Svar direkt
Vi är helt överens om att utdelningen av Norran i Malå verkligen har fungerat dåligt efter årsskiftet och tyvärr är ni många som har drabbats. Jag ska inte tillföra fler ursäkter eller förklaringar, utan nu handlar det om att säkerställa framtiden och kvaliteten i tidningsleveranserna.
Det görs stora insatser och jag vill passa på att be er som har haft problem att kontrollera om er brevlåda/brevinkast är märkt med namn eller gatunummer. Vår underleverantör, Tidningstjänst, försäkrar att de har åtgärdat alla kända problem och därmed bör problemen vara över.
Magasinet N2 är en test av en månadsprodukt som finansieras genom annonsintäkter i Skellefteå tätort. Vi kommer vid halvårsskiftet att utvärdera den och om vi fortsätter så är det naturligt att även se över utgivningsområdet.
Jag vill nämna att vi placerat ut tidningsställ i Malå och andra centralorter utanför Skellefteå där man kan hämta N2.
Jag är ledsen över att vi har misslyckats i distributionen, men också djup tacksam över ditt engagemang, din relation till och förväntan på Norran. Jag lovar att vi värdesätter landsbygden och våra kunder och kommer att göra allt vi kan för att ni ska bli nöjda.
Anders Westermark
VD Norran