Nu har skolorna börjat och redan första dagen blev det strul. Min son kunde inte ta bussen hem från Skellefteå centrum. Apparaten nekade hans privata kort. Chauffören sa till honom att kliva av, vilket han gjorde.
Jag kontaktade kommunen en vecka i förväg och fick svaret att busskorten var på väg ut till eleverna. I fredags när posten kommit fanns fortfarande inget busskort till sonen.
Ringde kommunen och fick prata med en person som sa att det skulle ordnas och att kortet skulle komma inom två veckor. Just min son hade ”kommit bort”. Jag fick också veta att chaufförerna är medvetna om att det inte är alla som fått sina kort, men att det inte ska vara något problem med att få åka med.
För att vara på den säkra sidan garderade vi oss med ett eget privat busskort, med några få resor på, men nu fungerade inte ens det. När sonen ringde hem och frågade om skjuts hade jag ingen möjlighet att hämta honom, så stressen steg i samma takt som humöret dalade.
Tack och lov fick sonen åka hem med nästa buss. Ska det verkligen skilja så mellan chaufförer? Det är ingen tvekan om att min son är skolungdom. Jag förstår att man ska visa biljett, men med tanke på den information jag fått och att sonen blir stående redan första dagen blir man fruktansvärt irriterad. All heder till den snälla busschaufför som lät min son åka hem.
Camilla Lundberg
Ursviken
Svar direkt
Sedan en lång tid tillbaka har eleverna kunnat åka gratis mellan skolan och hemmet vid höstterminsstarten i de fall där skolkortet inte har hunnit komma fram till eleven. Detta fungerar för det mesta bra med något enstaka undantag vilket vi beklagar.
Med tanke på det stora antal skolelever som börjar höstterminen är det ett fåtal som får problem. Tyvärr finns fall där elever tvingats betala. Vi betalar tillbaka mot uppvisande av kvitto.
Vår förhoppning är att alla snart ska ha fått sina biljetter så att detta inte ska behöva upprepas.
Lars-Olov Markström
Trafikplanerare, Skelleftebuss