Torsdag och fredag 25/26 februari deltog jag i en konferens vid Piteå Havsbad med inriktning mot att stärka de fyra norrlandslänen genom olika politiska program och åtgärder. Många av talarna berörde utvecklingspotentialen som ligger i bildandet av en storregion, ett framtidsscenario med stark prägling av miljömedvetenhet och miljöfrämjande teknikanvändning.
Dagen därpå, lördag 28 februari skulle jag delta i ett möte i Örnsköldsvik. Utifrån de miljöaspekter som präglade mötet vid Piteå Havsbad beslöt jag mig för att passera Skellefteå Busstation på fredag eftermiddag för att köpa en buss/tågbiljett T&R Örnsköldsvik, men si det gick inte alls.
Efter ett långt samtal i biljettluckan med en ung kvinna, som uppträdde mycket vänligt och artigt, lyckades jag lista ut att problemet troligtvis består i kostnaden av att förmedla biljetter med övergång mellan Buss och Tåg.
Rådet som jag fick var att endera köpa en bussbiljett Skellefteå Umeå T&R samt att köpa en separat tågbiljett på plats i Umeå för färden Umeå-Örnsköldsvik T&R.
Det andra alternativet som erbjöds var att jag skulle beställa hela resan via SJ:s nätsida inkluderande en resegaranti, vilket jag gjorde, till en bokningsavgift om 23 kronor.
Lördag morgon skjutsades jag av min fru till busstationen för att avresa med linje 100 till Umeå. Biljetten angav en entydig avgångstid till 08.00. Till följd av den glesa morgontrafiken, en lördag i Skellefteå, så anlände vi 12 minuter före åtta till busstationen. Vilken tur jag hade, för bussens verkliga avgångstid var de facto 07.50.
En stor del av resan ägnade jag åt att fundera över varthän samhällsutvecklingen är på väg med oss som medborgare. En sådan enkel sak som att resa kollektivt mellan Skellefteå och Örnsköldsvik en helt vanlig lördag verkar gömma såväl praktiska svårigheter som felaktiga tidsangivelser i kombination med att resenären skall ha gott tålamod och en bra mobil datauppkoppling. Jag undrar hur det skulle ha gått om resmålet varit Östersund?
Med återkoppling till konferensen vid Piteå Havsbad och bildandet av en storregion, resulterade ett försök till biljettköp, till en mängd konsekvensfrågor. För mig kom den största frågan att utmynna i följande:
Vad är det som garanterar att tillvaron i stort för oss som medborgare i en storregion blir så mycket bättre av att administreras i sammanslagna system som i dagläget inte ens verkar kunna leverera en färdbiljett T&R Örnsköldsvik via den centrala busstationen i Skellefteå? En busstation med vissa ambitioner om att kanske få utgöra ett resenav i den eventuella Norrländska Storregionens huvudort Skellefteå?
Roger Estefors
Södra Bergsbyn