Hopplöst komma fram

Arkivbild: Britta Stenberg

Arkivbild: Britta Stenberg

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2013-10-21 09:10
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Har under tre–fyra dagar försökt komma fram till den tjänstman på Skellefteå kommun som har hand om fibernätsfrågorna i kommunen. Först får man en ändlös massa förslag att välja mellan. En röst talar om för mig att det alltid är många som ringer. Provar alla siffror som nämns.

Sedan, i bästa fall ska vederbörande ringa upp –alltid då det passar tjänstemannen!

För att hålla kommuninvånaren från sig? För att det ska vara på tjänstemannens villkor?

Jag har talat in på röstbrevlådan, men aldrig rings det upp. Under flera dagar! Vilken antikommunal service! Då är Skellefteå Krafts växel ett föredöme!

Det är så att jag drar mig för att försöka nå strutskommunens så kallade kontaktcentrum!

n´Gunnar

SVAR DIREKT

Skellefteå kommuns kundtjänst tar emot cirka 25 000 samtal i månaden. Vi har som mål att besvara ditt samtal inom två minuter och vi har en genomsnittlig väntetid på cirka en minut.

Ibland kan vi svara direkt, ibland är det många som ringer samtidigt och då placeras man i kö. Tipset är då att använda vår funktion där du knappar in ditt nummer och vi ringer upp dig då det blir din tur, du behåller givetvis din plats i kön.

Varför vi har ett knappval i början är för att du som inringande snabbare ska komma fram till en handläggare med rätt kompetens och inte behöva kopplas vidare.

Vi har fyra svarsgrupper i vår kundtjänst. Varje svarsgrupp hanterar omkring 200–250 olika frågor och vi försöker täcka hela vår kommunala verksamhet i vår kundtjänsthandläggning.

Vår funktion är att direkt försöka hjälpa dig som ringer in med din fråga. Kan vi inte det så ser vi till att den som sitter på just den kompetensen i kommunen gör det så fort den kan.

Vår arbetsgång, ifall vi inte kan ge svar direkt, är att föra in din fråga i ett ärendehanteringssystem där den ligger kvar tills du fått återkoppling. Ingenting ska falla mellan stolarna utan ett enda samtal till Skellefteå kommun ska räcka för att vi ska börja arbeta med just din fundering.

Vi försöker att alltid jobba med just dig, medborgaren, i centrum. Skellefteå kommun har öppet från sju på morgonen till sju på kvällen och vi vill upplevas som nära, öppna och enkla.

För mig är det givetvis tråkigt att du inte upplever oss så. Vi jobbar varje dag med att förbättra oss själva, vår verksamhet och vår service gentemot alla medborgare.

Jag önskar ärligt inget hellre än att nästa gång du kontaktar Skellefteå kommun så får du en mer positiv upplevelse och att du snabbt får den hjälp och service du efterfrågar!

André Ahlard, kundtjänstchef

Skellefteå kommun

Arkivbild: Britta Stenberg
Arkivbild: Britta Stenberg
Läs mer om