I kommunfullmäktige i Skellefteå brukar Vänsterpartiet säga att det behövs skattehöjningar för fler händer i vården.
Det är anmärkningsvärt att Vänsterpartiet hakar på drevet mot centrumbron, så till den grad att man med kommunala skattemedel är beredd att ta över statens ansvar för Europavägarna.
Eller är det ett medvetet val att liera sig med den borgerliga alliansen i Skellefteå. Därför vill jag veta:
Hur stor del av den 25 eller 50-öring ni föreslår i skattehöjning ska gå till driften av den nya E 4- dragningen?
Vad säger ni till de undersköterskor ni säger er värna om, att flytta pengar från drift av äldreomsorgen till en i grunden statlig investering och driftsfråga?
Allt ni tidigare sagt i budgetdebatterna senaste åren om andra angelägna investeringar ni vill använda "centrumbropengarna" till, vad händer med dessa när ni tänker satsa på en kommunal E 4?
Tänker ni utveckla fritiden i Bureå till exempel?
Helge Lövbom, Bureå
SVAR DIREKT
Helge Lövbom har fullständigt missuppfattat motionen som vi skrivit under tillsammans med övriga oppositionspartier.
Det är kanske inte så märkligt med tanke på hur den skildrats i medierna. Vänsterpartiet tycker inte att E4 ska betalas med kommunala pengar, men konstaterar tyvärr att utan kommunal medfinansiering kommer ingen ny E 4 att byggas.
Kommunfullmäktige har i full enighet godkänt att kommunen ska betala 30 procent av kostnaden för en ny E 4, vilket är cirka 300 miljoner kronor.
En ny centrumbrom torde kosta mellan 300 och 400 miljoner kronor. Den totala kostnaden för kommunen för ny E 4 och centrumbro blir därmed mellan 600 och 700 miljoner kronor.
I diskussionerna har det framförts att kommunen själv för dessa pengar skulle kunna bygga en ny E 4- förbifart som skulle fungera bättre än Trafikverkets förslag. Därför vill vi utreda vad det skulle innebära.
Motionen avslutas med tre att satser: att kommunen ska utreda vad möjligheten att själv bygga den nya E 4 förbifarten skulle innebära, att kommunen ska satsa på förbättrad kollektivtrafik och att åtgärder för att underlätta för cyklisterna ska prioriteras högre än idag.
Vänsterpartiet deltar inte i något drev mot centrumbron, men välkomnar folkomröstning eftersom vi anser att en ny centrumbro inte bidrar till en bättre miljö. Vi kommer att respektera folkomröstningens resultat oavsett om det blir ja eller nej.
Vänsterpartiet vill inte höja skatten för drift av ny E 4. Däremot har vi föreslagit skattehöjning för att anställa mer personal i äldreomsorgen, förbättra kollektivtrafiken samt utöka rätten till avgiftsfri barnomsorg.
Det är inte aktuellt att flytta pengar från äldreomsorgen, utan istället ge äldreomsorgen 45 miljoner kronor mer. Återigen, vi har inte beslutat att satsa på en kommunal E 4 utan vill utreda hur detta alternativ ser ut.
Hans-Eric Wallin, gruppledare för Vänsterpartiet i Skellefteå.