Jag såg den 3 december insändare som butiksägare i Malåskrivit och vill bara ge min syn på saken.
Vi går snart in i 2015 och i den tid vi lever i styr den digitala sfären oss mer och mer. Vi bokar vår läkartid online, betalar våra räkningar, handlar våra julklappar via nätet och i större städer får vi våra matkassar levererade till dörren.
Malåborna står inte utanför denna utveckling, de är lika uppkopplade som gemene svensk. Jag anser att det är ni som näringsidkare som ska försöka möta detta behov, inte be kunderna följa efter ert traditionella sätt att sälja.
Jag ser en stor potential för er i Malå att sälja via nätet då låga lokalkostnader och engagerade bybor redan finns. Hur ser er närvaro på internet ut idag?
Ni som har en fysisk butik, kan ni komplettera med en webbutik? Ta hjälp av de unga på orten om ni inte själva har kunskap och låt dem hjälpa till att med nytänkande idéer marknadsföra era produkter/tjänster via sociala medier.
Ni kanske kan erbjuda hämtning/hemkörning till Malåborna med omnejd? Möjligheterna med internet är oändliga och jag tycker det är dags att ni, för er egen överlevnads skull, anpassar er efter kundernas behov och den utveckling som sker innan det kanske är för sent.
Jag önskar er god jul och passar på att tacka alla kunder vi haft från Malå och andra inlandskommuner under året i vår webbshop!
Fd. Malåbo