Diskussionen om centrumbron har åter flammat upp. En av orsakerna är att S-föreningen i centrala stan beslutat sig för att ge ut en tidning där man i det första numret tar brofrågan. I redaktionen för tidningen ingår Tomas Marklund, som även är kommunfullmäktiges ordförande.
Jag tycker det är det dags att påminna centrumbroförespråkarna om de två alternativ som finns.
Alternativ nummer ett är Parkbron. Den består idag av en bilbana som är fem meter bred och en trottoar som är 1,3 meter bred.
Genom att ta bort trottoaren får man två fördelar. Bilbanan blir 6,3 meter bred parkbron skulle även bli 90 ton lättare då betongtrottoaren bilas bort.
Bropelarnas betongfundament sträcker sig dessutom tre meter utanför bropelarna på östra och västra sidan varför möjligheten att bygga en gång och cykelbro på västra eller östra sidan finns.
Har i ett tidigare samtal med tekniska nämndens ordförande, Ola Burström, påtalat denna möjlighet, men fått till svar att Parkbrons 6,3 meter skulle bli för smalt.
På den nybyggda delen av Storgatan mäter bilbanan 5,7 meter mellan trottoarerna, så argumentet att Parkbron skulle bli för smal håller inte.
Det andra alternativet är att riva bort betongbanan och ersätta den med en tio till tolv meter bred bro helt i limträ. Detta bör vara genomförbart med den avancerade byggteknik som finns idag.
Så Tomas Marklund, ska ni nödvändigtvis ha en ny centrumbro gör en ny ordentlig utredning av alternativet parkbron.
Konsultera gärna Västerbottens största limträtillverkare i Bygdsiljum för en utredning av parkbron.
Dan ForsSkellefteå