Vad är tanken och syftet med platsvarumärket för Skellefteå ?
Den frågan vill jag rikta till er som jobbar med att upplysa alla ”blindstyren” i vår omvärld om att vår fantastiska kommun redan finns på kartan. Ni har kanske redan svarat på denna fråga , men eftersom platsvarumärket kritiseras så ofta i tal och skrift vore det bra om ni kan berätta vilka bestående intryck logotypen förmedlar samt vilken respons vi får från vår omvärld på den.
För egen del kommer Skellefteå alltid att vara synonymt med Guldstaden, oavsett vilka reklamorakel som anlitas för att skapa framtida platsvarumärken/logotyper, och detsamma tror jag gäller för det allra flesta som redan vet att Skellefteå existerar.
Sett ur ett internationellt perspektiv tror jag dessutom att det är fler människor som känner till Boliden (orten/företaget) än Skellefteå.
På 1970-talet, då Hardys gäng blev svenska mästare i hockey, lanserades en logotype för Skellefteå som jag personligen tycker att vi borde damma av, vi är dessutom åter igen svenska mästare. Logotypen var en guldtacka med texten Skellefteå.
En del av fördelarna med denna symbol är att guldtackan är bildmässigt enkel att ta in och minnas. Guldtackan är lätt att associera till kommunen och dess utvecklingspotential. Guldtackan har ett gemensamt symbolvärde för de flesta människor på jorden, så alla slogans är överflödiga.
Guldtackan är en symbol som besökare ofta vill bli fotograferade vid, ett fenomen som ofta kan beskådas på vår flygplats, så,vad mer kan vi begära av vårt platsvarumärke? Skellefteå blev/är kanske för all framtid Guldstaden.
Varför inte samla alla som redan bor här samt besökare från jordens alla hörn kring symbolvärdet i guldtackan i stället för att försöka krysta fram ett nytt platsvarumärke som få eller ingen förstår.
Tony Rönnqvist, Ursviken
Svar direkt : ( en kortare version av svaret har publicerats i Norran, pappersupplagan)
Det är roligt att vårt nya platsvarumärke uppmärksammas och engagerar. Avsikten med platsvarumärket är att förmedla en tydlig och enhetlig bild av Skellefteå som geografisk plats. Platsen är såväl stad som landsbygd, inland, kust och skärgård. Målsättningen med platsvarumärket är att fler ska bo, besöka och driva företag i Skellefteå.
Arbetet med att ta fram vad som kännetecknar Skellefteå engagerade och involverade tusentals kommuninnevånare. Resultatet summerades i fyra kärnvärden som tillsammans utmärker och särskiljer Skellefteå från andra platser; hållbarare livskraft, ärligare öppenhet, modigare idékraft och närmare mångsidighet.
Även den logotyp som togs fram testades bland fokusgrupperna och mottot ”Ge idéerna plats” är en uppmaning till alla invånare, inflyttare, föreningar och näringslivet att ta tillvara människors passioner och drömmar om att leva sina liv fullt ut i Skellefteå. Men det är upp till var och en av oss att få det att hända.
Målsättningen är att Skellefteå ska nå 80 000 invånare år 2030. Konkurrensen om arbetskraft är redan idag hög inom många yrkesområden. Platsen, dess identitet och möjligheterna att leva det liv man önskar blir då avgörande i valet av ort att bo och arbeta på.
Alla vi som bor här är präglar platsen och gör den till vad den är och hur platsen uppfattas. Alla modiga eldsjälar, entusiaster och idérika människor gör Skellefteå till ett ställe där man kan kosta på sig att våga, vilket krävs för att idéer och drömmar ska lyfta. Skellefteå erbjuder mångsidiga förutsättningar för att livet ska gå ihop, blomstra och utvecklas.
Här finns den grundläggande tryggheten med korta avstånd, bra bostäder, natur och ett socialt skyddsnät. Här finns också kulturen av trofasta relationer och trygga, långsiktiga samarbeten. Det är också vad vi vill bli kända för. Det är faktorer som spelar roll när man väljer var man vill bo och leva. Skellefteå kom i år på en tredje plats i kategorin familj i nyhetsmagasinet Fokus ranking av var det är bäst att bo.
Vi ska vara stolta över att Skellefteå AIK tog guld. Likaså ska vi vara stolta över Boliden minerals guldproduktion. Stolthet är en viktig ingrediens för alla vi som tillsammans är ambassadörer för vår kommun! Men guldet är bara en av många anledningar att flytta till Skellefteå. Människorna och livsvillkoren i Skellefteå väger tyngre än guld i det här sammanhanget. Efterfrågan på mössor, tröjor och pins med Skellefteås logotyp är enorm och ökar varje dag. Det är ett tecken på att vår logotyp är uppskattad och att vi är många som bär den med stolthet.
Ingrid Thylin, avdelningschef för samhällsutveckling, Skellefteå kommun