Jag är otroligt less på allt käbbel och pajkastning mellan de politiska blocken vad gäller den svenska skolans utveckling och framtid.
Så här är det: Grunden för alla elevers inlärning och utveckling är de färdigheter i svenska och matematik man tillskansar sig i årskurs 1.
I svenska ska eleven kunna läsa en enkel text, kunna förstå vad man läser och skriva bokstäver och siffror.
I matematik ska man kunna förstå talsymbolerna, kunna ”tiokamraterna” (helst tjugo), och behärska additions- och subtraktionstabellerna (0–18)
Målet är att klara av detta vid slutet av årskurs 1.
Behärskar eleven dessa färdigheter är framtidsutsikterna goda för vidare inlärning och utveckling. Gör man det inte lurar katastrofen bakom knuten.
Under 1990-talet kunde lärarkandidaterna på lågstadiet välja bort en av disciplinerna läs- eller matematikinlärning.
Kandidaterna behövde bara en fempoängskurs i den disciplin man valde bort.
Ett annat misstag var att man avskaffade speciallärarna. De var didaktiskt (didaktik betyder hur man undervisar) duktiga i hur man tar hand om elever med läs-, skriv-, och räknesvårigheter.
Med andra ord, en del av skolans problem kan lösas med välutbildade lågstadielärare, som dessutom kan skapa en god undervisningsmiljö. De ska också vara välbetalda.
Jag hoppas att alla våra politiska partier kan ställa upp på detta.
Leif Norén, Glommersträsk