I regeringens proposition (2008/09:162) sägs att den långsiktiga prioriteringen är att Sverige 2030 bör ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.
Är det realistiskt? Ja, det verkar så. Elbilar kommer nu med stormsteg. Bilar med räckvidd och övrig prestanda som väl mäter sig med bensinbilar finns redan. Batteripriserna sjunker kraftigt.
Mellan 2007 till 2014 sjönk priset per kilowattimme på batterier med 70 procent. Andra alternativ finns också. Toyota lanserar nu den första serietillverkade bilen med bränsleceller. En bil som matas med vätgas och syre och har helt rena avgaser.
Vad betyder detta för Skellefteås stadsplanering? Rimligen att de satsningar vi gör de närmaste tio åren bör vara helt inriktade på att regeringens mål kommer att infrias och förmodligen före år 2030.
Vi borde nu planera för Sveriges bilvänligaste stad. Cyklister, gående och bilar ska ur miljösynpunkt jämställas. Bra parkering nära till varje butik bör byggas och centrumhandeln ska räddas. En dubbelriktad centrumbro byggs där Parkbron är i dag för att knyta ihop centrum med Sörböle.
Framsynt statsplanering måste beakta att fordonsflottan blir fossilfri!
ML