Klassresenärer brukar det talas om. I Skellefteå finns det underklassresenärer. Det är de som måste använda busskiosken i centrum till att vänta på sin buss. De hänvisas till några få halkiga pallar och mycket trist omgivning. Eländet har påtalats under massor av år, men kommunens styrande gör ingenting.
Däremot joddlar man gärna om att öka turismen och öka invånarantalet. Ett stort dyrt kulturhus ska byggas, innan det skapas ett resecentrum, tycks det.
Men den besökare som en gång tvingats vänta i busskiosken i Skellefteå kommer knappast att återvända. Lokalbefolkningen kommer att fortsätta ta bilen, och att skjutsa sina ungdomar, eller flytta till någon annan stad där man fattat att bussresenärer är viktiga.
Massor av städer har idag bra resecentrum, men inte Skellefteå. Flyget däremot subventioneras med cirka 15 miljoner kronor per år. Aldrig att flygets resenärer skulle få hamna i någonting som liknar busskiosken!
Skellefteå kommun pratar om att öka kollektivåkandet. Sätt då genast igång att göra detta trevligt, säkert och med bra utbud. Res med buss till grannstäderna och studera resecentrum där. Vi underklassresenärer är less på att vänta.
Underklassresenär
Svar direkt
Skellefteå kommun vill utveckla kollektivtrafiken av både sociala och miljömässiga skäl. Ett stort fokus har de senaste åren riktats mot att öka antalet passagerare och förbättra trafikförutsättningarna i centrala Skellefteå.
Bra kollektivtrafik ska effektivt kunna konkurrera med biltrafiken. Kollektivtrafiken i Skellefteå har utvecklats genom ökad finansiering tillsammans med ett omfattande arbete för planering och byggande av gator och vägar.
Ett resecentrum är viktigt för passagerarfunktionen och en hel del planeringsarbete är redan nedlagt som grund för dess förverkligande. Men funktionell busstrafik kräver att det skapas bättre trafiklösningar. Trafiklösningarna för centrala Skellefteå arbetas med och förslag hur dessa blir bättre presenteras våren 2015.
Tanken med ett nytt resecentrum för Skellefteå är att det ska placeras vid järnvägen och även blir funktionellt för persontrafik på järnväg och därmed för en framtida Norrbotniabana.
Kontakta gärna mig om du har fler frågor.
Lars Hedqvist
Planeringschef, Skellefteå kommun