Framtidens ekvation

I samhanget är en centrumbro ganska futtig. Vem kommer att investera de pengar som krävs för att få fram bostäder till en växande befolkning?

Arkivbild: Pär Lindström

Arkivbild: Pär Lindström

Foto: Foto: Insändarredaktionen

Not Found2014-05-30 04:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det ska bo 80 000 människor i Skellefteå kommun år 2030, om 15,5 år. Låt oss i skuggan av broomröstningen göra lite uträkning. Idag är Guldstadens prognos lite trist. Om inget annat händer så pekar den på att vi minskar omkring 500 personer per år, alltså 8 000 färre invånare på 16 år.

Skellefteå centrum däremot ökar med cirka 250 personer per år eller 4 000 på 16 år.

För att nå befolkningsmålet måste vi först hejda tappet dessutom öka lika mycket, alltså 1 000 personer per år.

Om vi utgår ifrån att varje hus eller lägenhet har fyra inneboende (det är högt räknat), så innebär det 250 villor eller 42 sexvåningshus de kommande 16 åren. Sammanlagt alltså 4 000 villor eller 672 sexvåningshus.

Om produktionskostnaden är runt 2,5 miljoner kronor per villa eller lägenhet blir det en investeringsvolym på 0,63 miljarder varje år under 16 år eller totalt 10 miljarder kronor och då har vi inte räknat med infrastruktur som vägar, el eller vatten och avlopp.

Vi pratar kanske om dubbla belopp. Vem kommer att investera dessa pengar? Hur ser den finansieringen ut?

Hur ser vår samhällsplanering ut för detta? I samhanget blir en centrumbro ganska futtig. Men att det kommer att behövas broar är helt säkert! Men var? Eller är det kanske så att det är någon som döljer sanningen?Är det kanske så enkelt att det är någon reklambyrå som skött beräkningarna.

I vilket fall så vill jag mena att det nog är klokt att avvakta och göra hemläxa innan man tar beslutet om när och var. Under tiden så kan man kanske dubbelrikta trafiken på Parkbron, in på morgonen och ut på kvällen. Så brukar många "storstäder" lösa liknande problem.

Just nu så tror jag att många med mig upplever norra infarten som ett betydligt större problem än broarna.

Anders Nilsson, Sandfors

Arkivbild: Pär Lindström
Arkivbild: Pär Lindström
Läs mer om