Förstör inte Torsgatan med sänkt hastighet

Foto: Karta: Eniro.

Foto: Karta: Eniro.

Foto: Foto: Karta: Eniro.

Not Found2017-05-11 07:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Förslaget till detaljplanen Nyponet l (Floraskolan) som nu är utställd visar en ny skolbyggnad och idrottshall vid Torsgatan.

För att barnen från Alhem och Moröhöjden ska kunna passera har man föreslaget mittrefuger på Torsgatan på två ställen med en cirka 500 meter lång 30 km-sträcka mellan Floravägen och en refug i östra delen av skolområdet på Torsgatan.

Av vilken anledning har man föreslaget en refug i den östra delen av skolområdet för gångpassage när barnen från Moröhöjden kan passera säkert under Torsgatan i den befintliga gångtunneln?

”Torsgatan ingår i det övergripande huvud-nätet för biltrafik” står det i texten till planen.

Hur rimmar det att man då avser strypa framkomligheten för biltrafiken på en sträcka av cirka 500 meter. Det kommer att innebära konflikter och blir svårt för bilister att förstå och följa hastigheten 30/tim km på en så lång sträcka.

Den nya infarten på raksträckan vid den planerade idrottshallen i östra delen av skolområdet bör utgå och istället kopplas mot Örtstigen för att undvika problem på Torsgatans som är en huvudväg.

Tänk om, och skapa istället en över- eller undergång för skolbarnen som skall passera Torsgatan vid Floravägen. Förstör inte vårt huvudvägnät.

Man förväntar sig att planeringen ska vara mera övergripande än denna ”frimärkesplanering”. Vad anser samhällsbyggnadschefen Hans Andersson om det?

Flera Skelleftebor

Svar direkt:

Vid planeringen av en ny skola är trafikplanering och säkra skolvägar en viktig fråga som kan påverka och ge konsekvenser på trafiksystemet.

Refugen i östra delen ska tydliggöra den nya utfarten samtidigt som det kommer att finnas behov av att korsa vägen där eftersom vissa gång- och cykeltrafikanter endast kommer att besöka friidrottshallen.

Skolbarnen bör använda gångtunneln eller den nya föreslagna hastighetssäkrade passagen över Torsgatan vid Floravägen.

Vad gäller hastighetsbegränsningen 30 km/tim så gäller den i anslutning till korsningen Floravägen/Torsgatan, på en sträcka om cirka 100 meter.

Idrotts- och friidrottshallen kommer att ha besökare även kvällstid och helger, vilket gör det olämpligt att ha infarten genom villakvarteret och Örtstigen.

Det är viktigt att upprätthålla god framkomlighet i huvudvägnätet. Denna lösning har bedömts fungera ur såväl framkomlighetssynpunkt som trafiksäkerhetssynpunkt med hänsyn till aktuella trafikmängder.

Detaljplanen har dessutom tagit höjd för förändrade förhållanden och medger utrymme för en planskild korsning i anslutning till Floravägen.

Robert Nyman, verksamhetschef Trafik

Hans Andersson, förvaltningschef Samhällsbyggnad

undefined
Foto: Karta: Eniro.
undefined
En ny skola ska byggda där idag tekniska kontoret har lokaler vid Torsgatan/Floravägen. Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Läs mer om