Min son har färdtjänst och skolskjuts via Skellefteå Taxi. Bolaget har under alla år haft problem med att hålla tiderna och operatörerna på beställningscentralen säger att det finns för få bilar och att de är underbemannade. Detta är väl känt bland föräldrar och personal som arbetar med dessa barn.
I tisdags kom droppen som fick min bägare att flöda över. Taxi hämtade min son två timmar och 35 minuter efter utsatt tid!
Personalen på fritids ringde beställningscentralen sex gånger för att fråga efter bilen och först vid samtal nummer fyra fick personalen veta att en bil var på väg. Personalen ringde ytterligare två gånger och fick besked att bilen var på väg trots att de vid femte samtalet påpekde att samma besked lämnats för 30 minuter sedan.
Taxi har nu konkurrens av små bolag, men inom färdtjänst och skolskjuts finns ingen som kan konkurrera.
Jag vill hävda att taxi tar på sig fler körningar än de har bilar till. När kunder ringer och vill ha en bil så misstänker jag att de skjuter lite på den resa som redan ligger beställd.
Chefen för beställningscentralen förnekar att det fungerar så, men har heller ingen förklaring till alla förseningar utan upprepar löften om åtgärder som han redan tidigare lovat att de infört på centralen.
När taxi tar emot beställningar till en tid som redan är fullbokad måste de meddela den nya kunden att beställd bil blir sen och inte senarelägga den transport som varit beställd sedan flera dagar tillbaka.
Vem står för de kostnader som drabbar kommunen i form av övertidsersättning för personalen som tvingas stanna kvar? Betänk att även denna person har sitt/sina barn på förskola/fritids där personal kanske också fått stanna kvar. Får taxi betalt av kommunen för utförda resor oavsett om de är i tid eller inte?
Mia Lundkvist, Skellefteå
Svar direkt
Förseningen berodde på ett tekniskt fel som vårt bokningssystem drabbats av vid två tillfällen. Körningen tilldelades en bil som just höll på att avsluta sitt körpass för dagen.
I systemet registrerades körningen som mottagen, trots att bilen just hade avslutat sitt pass för dagen. För våra operatörer ser det ut som om bilen har accepterat körningen.
Därefter har det skett en miss när ingen, trots flera påringningar har kontrollerat att bilen fortfarande var i tjänst, utan bara konstaterat att bokningen var mottagen av en bil.
Nu har vi infört nya rutiner för att undvika att liknande händelser ska inträffa, samt tagit en diskussion med leverantören av bokningssystemet för att hitta en lösning på problemet.
Logistikfrågor är en viktig del i vårt arbete för att kunna leverera en så bra service som möjligt utifrån kundens förväntningar. Trots det händer det att det blir fel.
Vi ber om ursäkt för den olägenhet vi åsamkat dig och ditt barn, med en ambition att det inte ska upprepas.
Johannes SvedbergAnsvarig för beställningscentralenSkellefteå Taxi AB