Försäkringskassans digitala krav passar inte alla

Alla kan inte skaffa digitala brevlådor, menar skribenten, Försäkringskassan svara att det är inget krav.

Alla kan inte skaffa digitala brevlådor, menar skribenten, Försäkringskassan svara att det är inget krav.

Foto: Pablo Martinez Monsivais

Not Found2018-12-20 06:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Alla kan inte skaffa digitala brevlådor, menar skribenten, Försäkringskassan svara att det är inget krav.
Alla kan inte skaffa digitala brevlådor, menar skribenten, Försäkringskassan svara att det är inget krav.

Den omdiskuterade myndigheten Försäkringskassan har enligt ett meddelande i brevlådan övergått till att sköta

all sin kommunikation med allmänheten genom en digital brevlåda. Då ska vi komma ihåg att nästan en miljon

svenskar inte har regelbunden tillgång till en dator eller internet. Kanske är det här ett försök till en besparing men jag ser det som att Försäkringskassan vill försämra möjligheterna för många att nyttja sin rätt som medlem i socialförsäkringssystemet.

Argumenten är många för att behålla en kommunikation på papper. Hur går det om internet skulle stängas

under en längre tid? Hur går det för den som är så sjuk att denna person inte orkar med att ordna med lösenord, Bank-ID, fungerande dator eller mobiltelefon, eller inte har den kunskap som behövs för att kommunicera via något som heter ”Mina sidor”?

Jag vill påstå att samhället inte är moget ännu för en total och fullständig digitalisering, hur mycket politiker och dataföretag än förespråkar digitaliseringen.

Internet är en riskabel plats för att hantera information, ändå ska digitaliseringen påskyndas av som man säger - miljöskäl.

Men när är alla är uppkopplade är också alla lätta att övervaka och dessutom utsatta för risken för dataintrång. Förslaget med digitaliserad brevlåda hos Försäkringskassan är tänkt att träda i kraft den 1 mars 2019.

Försäkringskassan bör tänka över detta med digitalisering en gång till.

Olov Wikström, Skellefteå

Svar direkt

Försäkringskassan kommer inte att sluta skicka ut brev med post. Det finns flera fördelar med digital post, men om man önskar att få sin post via brev även i framtiden går det bra.

Det går redan nu att logga in på mina sidor och ange om man vill ha papper eller digitalt.

Saknar man inloggningsmöjlighet så kan man ringa till Försäkringskassan och meddela handläggaren att man önskar fortsätta med papperspost, även efter den 1 mars 2019.

Jonatan Ohlin

Pressekreterare, Försäkringskassan

Läs mer om