Jag kan ta på mig snöröjningen på Kanalgatan. Bägge filerna för en miljon kronor. Även köra bort all snö som var tänkt att lagras på parkeringen!
För en halv miljon kronor tar jag byavägen hemma också. Den är två km lång.
Nu var jag inte så duktig i skolan, men rätta mig om jag har fel.
Om jag avrundar uppåt så är Kanalgatan en kilometer lång och en fil kostar en miljon kronor att skotta.
Budgeten är 25 miljoner kronor. Då innebär det att budgeten räcker till 2,5 mil?
Okej då, det är besvärligare att ploga inne i stan. Vi dubblar det till fem mil då! Eller om det är fem gånger så besvärligt så det blir 12,5 mil innan budgeten spräcks.
Vi har inte så många mil kommunvägar, eller?
Förklara för mig hur denna åtgärd sparar en miljon kronor.
P-A
..................................
Kan det löna sig att göra så här?
Jag läser i Norran den 20 september att parkeringsplatserna mellan Kanalgatorna i Skellefteå inte längre ska plogas på vintern.
Åtminstone två körfält ska istället nyttjas till snöupplag.
Förhoppningsvis har jag eller journalisten som skrev texten missförstått denna uppgift. Det står nämligen att detta ska genomföras av ekonomiska skäl.
Det är svårt att tro att kommunen inte drar in åtminstone tillräckligt mycket pengar på dessa avgiftsbelagda parkeringsytor för att motivera att behålla dem även på vintern.
Men måhända. Kommunen kanske avser att utbetala någon slant som ersättning till oss P-passägare istället för dessa förlorade parkeringsytor under vintersäsongen?
Kan det verkligen löna sig?
Snuvad (?) P-passägare
SVAR DIREKT:
Trots att det är svårt att förutse hur en vinter ska bli i förväg, så har vi en budget att förhålla oss till. Meningen är givetvis att vi ska klara av att hålla den förutbestämda budgeten. Tyvärr så har de senaste tre årens vintrar varit riktigt besvärliga sett ur ett väghållarperspektiv.
En fast budget på vinterväghållning som inte tar hänsyn till vädrets växlingar är svår att förhålla sig till. Senaste året överskreds budgeten med nio miljoner kronor, varav hälften hamnar tillbaka i verksamheten och den andra halvan täcks i kommunens totala budget. Det betyder att vi för innevarande år hade en budget på 24 miljoner kronor, men när vi tagit med oss 50 procent av fjolårets underskott. Alltså återstår endast 19,5 miljoner kronor.
Paradoxen blir att ju mer vi plogar och sandar desto mindre pengar har vi att jobba för nästa år.
Transport av snö till vår snötipp på Solbacken står för en betydande del av våra snöröjningskostnader. För Kanalgatan står snöbortforslingen för cirka 0,5 miljoner kronor. Snöröjning av fyra körfält och två parkeringar, 16 gånger under säsongen, hamnade på cirka 1,5 miljoner kronor. Om vi minskar ytorna till omkring hälften genom att ploga två körfält, ett i vardera riktningen, samt kan använda de andra körfälten som snöupplag och därmed slipper en hel del snöbortforsling, så bedömer vi att kostnaderna minskar med cirka en miljon kronor. I den summan är det inte inräknat att den yta som ska sandas också blir omkring hälften så stor.
Redan i dag så har vi ett underskott med tre miljoner kronor att ta hänsyn till. Med de besparingar som tekniska nämnden nu beslutat om så tror vi att årets underskott kan stanna vid 7 miljoner kronor, allt beroende av hur vädret blir.
Vädret är den faktor som påverkar kostnaderna mest, snöar det så ska vi ploga, är det ishalka så måste vi sanda, det kommer vi inte undan även om pengarna är slut.
2015 fick vi besparingskrav på 4,5 miljoner kronor som till största delen fick bekostas av sommarunderhållet på gatorna. Jämfört med övriga Norrlandskommuner har vi överlag lägre kostnader och lägre budget för vår vinterväghållning.
Vad gäller om intäkterna från de avgiftsbelagda parkeringarna så är parkeringsverksamheten en avgiftsfinansierad verksamhet och bär sina kostnader och intäkter. Den är därför helt skild från snöröjningen som är en skattefinansierad verksamhet.
Vi har så pass många parkeringsmöjligheter i centrala stan, både på gatumark och i parkeringshus så de med p-pass ska inte ha något problem att hitta en annan parkering än de som eventuellt upptas av snöupplag. Om du vill veta mer om vår snöröjning får du gärna höra av dig till oss.
Lars Pettersson
verksamhetschef, produktion gator och parker, Skellefteå kommun
Anders Mellberg
avdelningschef, gator och parker, Skellefteå kommun