Den 2 maj skriver Olov Vikström en insändaremed rubriken ”Vår sjukvård är som ett fort”.
Precis som du skriver vill vi att så många som möjligt ska kontakta vården via våra e-tjänster på 1177.se. Där kan du skicka in ärenden när som helst på dygnet och slipper passa vårdens telefontider. Dessutom frigörs tid i telefonkön för dem som inte kan eller vill använda e-tjänsterna. Det är med andra ord en vinst för alla.
Varje hälsocentral anger hur lång tid det tar att få svar på ett ärende. En avbokning av en tid tas oftast omhand direkt nästkommande morgon, men till exempel en receptförnyelse som skickas vidare till läkare kan ta några dagar.
Vi inom landstinget håller helt med om att några dagar är lång tid och att man förväntar sig snabbare svar via en digital tjänst.
Just nu pågår ett omställningsarbete ute på hälsocentralerna där arbetssätt behöver anpassas i takt med ökningen av digitala ärenden. Det kommer säkert ta lite tid men förhoppningsvis märker du förbättringar inom kort.
Rekommendationen är att du vänder dig till din hälsocentral och påtalar att du tycker svarstiderna är långa.
Karin Wikgren, Webbstrateg, kommunikationsstaben, Västerbottens läns landsting