Noterar med intresse att det är fler som reagerat på vägen till/från vår flygplats, som Berth Gustafsson. Min tolkning av insändaren onsdag den 19 aprilär att Berth Gustafsson i första hand reagerat på det faktum att vägen går genom Östra Falmark och i andra hand på det erbarmligt usla skick vägen befinner sig i.
Kommunalrådens svar berör enbart en ny vägsträckning. Jag säga att deras svar visar på en uppseendeväckande passivitet gentemot Region Västerbotten. Man har ”under många år föreslagit och förordat detta projekt.” Hur skulle det vara om man någon gång satte ned foten och krävde att få prioritet?
Det som oroar mig mest är den totala bristen på underhåll sommartid. Eftersom jag åker vägen regelbundet sedan snart tio år har jag kunnat följa utvecklingen av det bristande underhållet.
För något år sedan försökte man lappa igen en massa håligheter öster om bron över Bureälven men man lyckade glömma bort typ hälften av hålen. Nyligen sattes varningsskyltar för vägskada upp mitt i byn, i vardera riktningen.
Skyltarna hade lika gärna kunnat sättas upp direkt efter avfarten från Burträskvägen och vid påfarten från flygterminalen. Ja hela sträckan är en enda stor ”vägskada”. Gupp, korta som långa, gropar, djupa längsgående sprickor, tvärsprickor etcetera fyller vägen i hela dess sträckning.
Kort sagt, vägen är i mycket bedrövligt skick och på gränsen till trafikfarlig. Högsta hastighet är 80 km/tim utom genom byn där det är 60 km/tim. Med nuvarande skick skulle en maxhastighet på 60 km/tim vara väl motiverad.
Vad ska folk som kommer utifrån tro om Skellefteå när man tar taxi eller buss in mot staden och få uppleva en riktig skräckfärd? Fint första intryck av Guldstaden!
Något måste göras, frågan är akut! Vad tänker Trafikverket göra? Och vad gör flygplatschefen och kommunalråden för att påverka Trafikverket?
Martinsson
Svar direkt
Väg 774 är en allmän väg, vilket gör att det är Trafikverket som ansvarar. Det har gjorts en förstudie, vägutredning för detta av dåvarande Vägverket. Den planeringsmässiga principlösningen finns därmed för en ombyggnad av vägsträckningen.
Finansieringen av ombyggnaden ska ske med medel från länstransportplanen som beslutas av Region Västerbotten. Med anledning av att flygtrafiken på Skellefteå Airport ökar så har vi påtalat detta för både Trafikverket och Region Västerbotten i många år.
Problemet är att Västerbotten får relativt lite pengar av staten för länstransportplanen och att Skellefteå i sin tur får liten andel av detta.
Vi jobbar vidare med att väg 774 ska prioriteras.
Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande Skellefteå kommun
Maria Marklund (S), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Skellefteå kommun
Lars Hedqvist, planeringschef, Skellefteå kommun
Robert Lindberg, VD, Skellefteå Airport