Flygmonopolet hindrar Skellefteå från att växa

Foto: JOHAN NILSSON / TT

Not Found2019-01-22 06:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
undefined

Bästa Skelleftebo. Nu kan du gå ut på nätet och se vad som hänt med biljettpriserna på inrikesflyget till och från Skellefteå. Ett av de två bolag som trafikerat Skellefteå har som du vet slutat flyga

De flesta biljetter kostar idag över 2 000 kronor, den billigaste enkelbiljetten - 949 kronor I februari kan du hitta någon avgång på sämre flygtider för 549 kronor.

Kolla sedan Luleå där flera bolag flyger och konkurrensen fungerar. Där är priset för en biljett minst 1 500 kronor lägre än här.

Det finns säkert flera skäl till varför ett bolag lämnat Skellefteå. Det främsta är naturligtvis för få passagerare. Ja, men SAS lever ju kvar.

Det beror på stans största arbetsgivare, Skellefteå kommun och företagen. Och det beror på facken, kyrkan och alla andra organisationer. De låter sina anställda välja själva och kräver inte att de åker till billigaste pris.

Varför gör de inte det? Jo, för att de inte betalar själva och för att de samlar flygbonuspoäng som de använder privat och delar med sig åt sina anhöriga.

Hur få tillbaka ett konkurrerande flygbolag? Mitt förslag är att ge ett löfte om nya regler. Genom att Skellefteå kommun lovar att ändra sina regler och genom att organisationerna och företagen ändrar sina regler. Snart kommer Northwolt.

Ansvariga på flygplatsen måste prata med Norwegian och andra flygbolag för en återetablering. Personalansvariga i Skellefteå kommun, företag och organisationer måste be alla som flyger att alltid köpa billigaste biljett.

Nu är det dubbelt så dyrt att flyga till Skellefteå som till Umeå och Luleå. Vi kommer aldrig att växa som stad om flygmonopolet finns kvar. Folk kan inte ens komma och rekognosera. Det är för dyrt.

Glad skattebetalare

undefined
Norran avslöjar: Norwegians Skelleftelinje upphör – då lyfter sista planetKraftfulla visioner för infrastrukturen i SkellefteåFlygskatten inte orsakenNorwegian: Därför drar vi ner på kapaciteten på sträckan
Läs mer om