Den modesta flygskatt som förslås av regeringen upprör många politiker och näringslivslobbyister.
Som vanligt försöker liberala politiker vinna röster på motståndet mot skatten.
Egentligen handlar det bara om småpengar. 80 kronor för en flygresa inom Sverige och Europa och några hundringar för längre resor.
När jag tagit hem diesel till våra farmartankar har jag vid flera tillfällen frågat chaufförerna från de olika bolagen vad flygbränsle kostar,
Ingen har kunna säga den exakta summan, men en chaufför redan för tio år sedan:
”Det kostar inte speciellt mycket. Flyget har subventioner upp över öronen.”
Jag vill minnas att det var på ett möte några år efter andra världskriget som man kom överens om att skattebefria fartygs- och flygbränsle - för att hålla frihandelssystemet under armarna.
Folk klagar när drivmedelsskatterna höjs. Därför är det rent absurt att det finns två branscher som har sitt drivmedel helt skattebefriat.
Tyvärr har inte politikerna modet att göra någonting åt detta eftersom det handlar det om den heliga frihandeln.
Anhängare till klassisk ekonomisk teori talar gärna om oföränderliga naturlagar och självreglerande system, och att saker och ting ska bära sina egna kostnader.
Men som vi ser är det bara floskler.
Det finns en gammal svensk kameral term ”ypperligt frälse” som betecknade jordegendomar som var helt skattebefriade.
Vår tids ”ypperligt frälse ” är flyget och handelssjöfarten.
Jörgen BrännströmVästra Vallen