Fick fel faktura tre gånger

Not Found2014-03-03 03:11
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Bredbandskund fick telefonräkning

Jag är sedan många år inkopplad på Skellefteå Krafts bredband, som administreras av Alltele. Däremot har jag sedan 2006 inte bredbandstelefoni.

Döm om min förvåning när jag 2010, två månader i rad fick faktura från Alltele på bredbandstelefoni. Kundnumret var korrekt, men däremot angavs mitt nummer som 0910735000, alltså numret till Skellefteå kommun.

Vid båda tillfällena kontaktade jag Alltele för att de skulle annullera fakturorna och rätta till felet så att det inte skulle upprepas.

Den 14 februari 2014 fick jag åter en e-faktura för bredbandstelefoni, med mitt kundnummer och kommunens växelnummer.

Jag har kontaktat Alltele för att få reda på hur det kan komma sig att de skickar faktura till en bredbandskund, på bredbandstelefoni som kunden inte har, med påstående att hans telefonnummer är samma som Skellefteå kommunförvaltnings.

Tyvärr har jag inte fått någon förklaring på detta.

Min gissning är att de har ett fel i sitt faktureringsprogram, som i så fall skulle kunna drabba även andra kunder till Alltele som är anslutna till bredbandsnätet, men som inte har bredbandstelefoni.

Jag uppmanar er därför att kolla igenom era fakturor så att ni inte betalar för andra personers telefonsamtal. Ni som har e-faktura: öppna fakturorna och kontrollera dem innan ni betalar!

Är det någon fler än jag som har drabbats, kan ni meddela Norran så får tidningen följa upp detta.

Berndt Nilsson, Skellefteå

SVAR DIREKT

I detta fall så har det skett ett systemfel som innebar att det felaktigt skapats en faktura.

Vi har haft dialog med kunden och makulerat fakturan. Detta är inte ett generellt fel utan enstaka händelse.

Henrik Salomonsson

Marknadschef, Alltele

Läs mer om