Jag undrar om beslutsfattarna på tekniska kontoretär ute och cyklar, på cykelvägarna alltså? Det duger inte att åka runt i bil och inspektera.
Det har varit en fantastisk cykelsommar, vilket gjort att jag cyklat på väldigt många av cykelvägarna i Skellefteå.
Men kvalitén på de vägar som inte är nyanlagda är i ett bedrövligt skick! Det är gropar, bulor, skarvar och sprickor där hjulen kan slinka ner och på många ställen växer det gräs och tuvor.
Att ge sig av nerför Klockarbergsvägens cykelväg och mot trafikljusen på Bolidenvägen sker med livet som insats! Och nu när mörkret infinner sig allt tidigare på aftonen så blir det dubbelt farligt, då är det mycket svårare att upptäcka alla dessa gropar.
Så här har det sett ut i många år. Antagligen måste flertalet cykelvägar grävas upp, i vart fall där det är som värst med groparna och bulor, men sprickor och skarvar måste väl gå att asfaltera igen?
Snart är vintern här och då ska det plogas. Då cyklar man med livet som insats, trots vinterdäck, när man åker nerför backar där den som skottar vinklat traktorns skopa lite fel så att tänderna på skopan gör djupa spår. Räfflorna är nämligen ungefär lika breda som cykeldäcken och hamnar man i ett spår kan man väldigt fort få ett kast, och en olycka kan ske.
Jag menar att djupet på räfflorna inte en får vara en centimeter djupa.
Också en cyklist