MĂ„nga SkellefteĂ„trafikanter kan bevisligen inte följa hastighetsbegrĂ€nsningarna pĂ„ SolbackenomrĂ„det. Man envisas med att köra 50 km pĂ„ pĂ„farterna hela vĂ€gen ut pĂ„ E 4 och inte gĂ€rna mer Ă€n 70 km mellan Ăstra leden-korsningen och ner pĂ„ SolbackenomrĂ„det.
Beteendet Àr knappast Àr lagenligt och absolut inte trafiksÀkert, trots att olyckorna Àr fÄ.
Kan ni svara pÄ detta?
1.Finns det planer pÄ att sÀnka hastighetsbegrÀnsningen pÄ E 4 till 70 km innan pÄ- och avfarterna?
Det tar emot att önska det eftersom det borde vara möjligt att ha en högre hastighetsgrÀns, men alternativet att bli pÄkörd av en bil i 90 km nÀr en snigelbilist tvingar mig att köra 50 km Àr vÀrre.
Man kan dessutom lika gĂ€rna sĂ€nka till 70 km hela vĂ€gen ner till stan eftersom snigelbilisterna inte följer 90-grĂ€nsen efter korsningen Ăstra leden heller.
2.Ăr korsningen mellan SolbacksvĂ€gen och E 4-anslutningen en fyrvĂ€gskorsning eller tvĂ„ T-korsningar? Ett av svaren skulle markant förbĂ€ttra situationen för bilar som kommer ner frĂ„n E 4 norrifrĂ„n.
Ănnu en som Ă€r besviken pĂ„ SkellefteĂ„s bilförare
SVAR DIREKT
Tekniska kontoret arbetar med en hastighetsöversyn pÄ alla kommunala och statliga vÀgar dÀr kommunen beslutar om hastigheten, det vill sÀga inom alla tÀttbebyggda omrÄden i kommunen.
Trafikplatsen vid Solbacken ligger inom tÀttbebyggt omrÄde och finns med i det material som utreds. NÄgot beslut om Àndrade hastigheter pÄ E 4 samt av- och pÄfartsramperna har inte tagits Àn. Genomförande av hastighetsplanen berÀknas inom nÀrmaste Ären.
Korsningen SolbacksvÀgen/av- och pÄfartsrampen till E4 Àr en fyrvÀgskorsning. Trafik frÄn norra rampen har vÀjningsplikt mot fordon pÄ SolbacksvÀgen.
För att förbÀttra trafikrytmen avser tekniska kontoret att bygga cirkulationsplatser i korsningarna SolbacksvÀgen/ramperna.
Av- och pÄfartsramperna Àr statliga vilket innebÀr att kommunen och Trafikverket mÄste enas om genomförande och finansiering innan projektering och byggnation kan pÄbörjas.
Anton à berg, Trafikingenjör SkellefteÄ kommun