Insändare. TT-rapporteradeföre jul om en strid i Åmålsedan en skola redigerat i en traditionell julpsalm. Nu hotar en pastor att porta skolan nästa år.
Vid skolans årliga luciafirande i Kungsbergskyrkan i Åmål upptäckte anhöriga att barnen fick texthäften med överstrykningar. Julpsalmen ”Nu tändas tusen juleljus” hade ändrats. Raden ”Du stjärna över Betlehem” blev istället ”Du stjärna över alla oss”.
Pastor Peter Landälv upprörs också över hur han anser att skolan förvanskar bakgrunden till luciafirandet med en påhittad saga istället för att tala om firandets kristna bakgrund.
Skolan förklarar varför den provocerades av ordet Betlehem och ändrade det till alla oss och menar att det är viktigt att värna om våra svenska traditioner, men också att höja blicken, våga se och möta en värld i förändring.
Har det inte tidigare sagts att det bara var konspirationsteorier att Sverige snart skulle rensa bort alla våra jultraditioner?
En intressant fråga är vilken process skolan följde när den skrev om sånger. Finns det en kommitté som avgör vad som ska retuscheras? Är det ett demokratiskt fattat beslut?
Länder som Iran sysslar också med politisk styrning av kultur, men under mer ordnade former. Hur kom de fram till att just ordet Betlehem skulle ändras? Jesus är en profet även inom islam, och Betlehem en helig plats. Är det Åmåls asatroende som kände sig exkluderade?
Lucia och jul är inte symboler för ett exkluderande hat mot utlänningar. Det är en charmig mix av fornnordiska festivaler och kristen influens som organiskt utvecklades i Sverige och som inte finns i exakt denna form i något annat land.
Att retroaktiv ersätta dessa traditioner med intetsägande floskler ökar inte mångfalden, det minskar den. Det är en enfaldig avkulturalisering som aldrig efterfrågats av invandrarna utan av den svenska 68-vänstern.
Andreas SundbergSkellefteå