Alliansregeringens företrädare i Västerbotten skäms förstås över Fredrik Reinfeldts behandling av Norrbotniabanan. Man ångrar också att man röstat ner två förslag, som kunnat ge framgång för byggandet av banan.
Svagt lobbyarbete och tama protester, särskilt från länets moderater, som borde ha gett ett helt annat resultat. En överdriven respekt för Reinfeldt och kanske rädslan för den egna karriären har troligen hämmat arbetet. Så tystnaden har nog här sin förklaring.
För att avleda intresset från Norrbotniabanan har man i stället flyttat fokus till en eventuell ny centrumbro. Och här har man verkligen jobbat!
En ny E 4-genomfart tycks nu vara alternativet. Tidigare alternativ, skola, vård och omsorg, har tydligen lagts på is tills vidare.
Man vill nu flytta olägenheterna från innerstan ut till Hedensbyn i stället. På så vis vill man lösa brofrågan och E 4-genomfarten. Fastighetsägare och boende i området har förstås tillfrågats angående eventuella olägenheter?
Men det stora problemet är lika som för Norrbotniabanan, pengar! Och Reinfeldts pengar till Trafikverket finns inte. Trafikverkets planer för ny E 4-genomfart tvingas därför skjutas på framtiden. Vilket i praktiken torde vara år 2025–2030 då Stockholms infrastrukturer eventuellt byggts klara.
Att Skellefteå kommun skulle förskottera 300–500 miljoner kronor för ny E 4-genomfart verkar i nuläget alltför riskfullt. Mycket tveksamt hur snart Trafikverket kan återbetala dessa pengar.
Enligt Reinfeldts långtidsprognoser finns inga pengar till Norrland för lång tid framåt.
Men förresten, skulle inte pengar från insparad centrumbro gå till skola, vård och omsorg?
Kjell Lundgren
Skellefteå