Nu håller det på att byggas en ny, fin, supermodern grundskola då Kaplanskolan byggs om och renoveras. Där ska förskoleklass till årskurs 9 samsas om lokalerna men även Grundsärskolan årskurs 1-9 samt fritids- och eftermiddagsverksamhet.
Cykel- och gångvägar byggs om på ett flertal ställen för att våra barn ska få säkra skolvägar. Mycket resurser har lagts ner och kommer att läggas ner på detta.
En ny fin busshållplats har byggts på södra sidan om skolan, Brännavägen, där barn från Varuträsk kommer att få en säker av- och påstigningsplats precis intill skolan. Övriga barn i behov av buss kommer dock att dumpas efter Bolidenvägen som ligger cirka 400 meter från skolan.
Vägen är olycksdrabbad med livlig trafik och de barn som inte har föräldrar som kan skjutsa dem till skolan, de får själva ansvara för att korsa några större vägar för att ta sig till och från skolan. Eftersom hållplatsen ligger långt från skolan har skolans personal ingen möjlighet att följa barnen. Dessutom finns grundsärskolans elever som behöver extra trygghet och tillsyn.
Elever där kan behöva bussträna i flera år innan de säkert kan klara av en bussresa på egen hand. Kanske uteblir nu denna viktiga träning? Visst borde även barn från Mobacken, Medle, Myckle, Sjungande Dalen, Stämningsgården och barn från centrum få en säker skolväg när de kliver av skolbussen?
Finns det ingen nollvision för dem? Varför kan inte dessa bussar köra in till den nya säkra hållplatsen på Brännavägen som ligger intill skolan? Enligt Skellefteå kommun vill inte Skelleftebuss ändra sin rutt. Stämmer det?
Orolig förälder
Svar direkt
Redan nu i höst flyttar årskurs 4, 5 från Mobacken och Sjungande Dalens skolor samt grundsärskolan årskurs 1-6 in i det hus som är klart på Kaplanskolan. Hela Kaplanskolan F-9 ska vara i gång hösten 2017.
Tack vare snabba politiska beslut och omprioriteringar i budgeten blev det möjligt att genomföra trafiksäkerhetshöjande åtgärder redan i sommar vid Kaplanskolan. Bussfickan söder om skolan är ingen ny busshållplats som har byggts utan den befintliga gamla hållplatsfickan har justerats i förhållande till de andra ombyggnationer som har gjorts. Fickan ska användas till beställningsbussar exempelvis Varuträskbussen och bussar för skolutflykter och liknande.
Vanlig reguljärtrafik används till skolskjuts för det mesta. För att få skolskjuts ska det vara ett visst avstånd mellan skolan och bostaden. Barn som bor i stan har oftast så nära till skolan att de inte har rätt till skolskjuts. Sedan kan barn ha växelvis boende mellan föräldrar och det kan göra att de får åka buss till skolan.
Vid korsningen Bolidenvägen/Klockarbergsleden har vi ändrat trafiksignalerna så att vid grönt ljus för gående och cyklister har motortrafik rött ljus, även vid högersväng. Det underlättar för de gående och ökar säkerheten förutsatt att man inväntar ”grön gubbe”.
Busshållplatserna vid den här korsningen fungerar som en knutpunkt mellan flera linjer. Hållplatsernas centrala läge gör det möjligt för olika resenärer att nå skolan med buss från morgon till kväll.
Att skicka all busstrafik längs via Brännavägen söder om Kaplanskolan till bussfickan söder om skolan är inte lämpligt eftersom huvudentrén för Kaplanskolans F-5 är där. Majoriteten av de som går och cyklar till skolan kommer dit, så där vill vi inte öka trafikmängden och inte ha fler tunga fordon.
Robert Nyman
Verksamhetschef trafik
Skellefteå kommun
Anders Bergström
Förvaltningschef på skol- och kulturkontoret
Skellefteå kommun