Hur förklarar man den låga prioriteringen av stadsbibliotekets datorer? Varje gång man påtalar att det inte fungerar, får man höra att ärendet angår kommunens IT-avdelning och att de upprepade gånger har informerats. Ändå händer ingenting. Flera av Sveriges mest besökta internetsidor har varit svåra eller omöjliga att besöka under flera år. Det står ofta att en uppdatering saknas. I flera månader hade jag inte möjlighet att gå in på outlook, och kunde varken skicka eller ta emot e-post. Inte heller har google, kvällstidningarnas sidor, svtplay eller blocket fungerat, för att ge några exempel. Till bibliotekets besökare hör många människor som inte har egen tillgång till dator eller internet, det kan vara fråga om ärenden som rör allt ifrån uppehållstillstånd, kontakt med sina nära och studie- och arbetsrelaterade frågor. Är det inte viktigt att dessa människor får tillgång till internet, och att denna samhällsservice fungerar? Under sommaren besöks biblioteket dagligen av turister, vilka snart informeras om att det ena eller andra inte fungerar när de behöver tillgång till internet. Hur vill kommunen förklara att bibliotekets datorer under så lång tid fungerat dåligt, trots att problemen har framförts och enkelt kunnat undvikas med regelbundna uppdateringar?
Biblioteksbesökare FT
Svar direkt
Att vi har problem på vissa datorer beror vanligtvis på att programvaror inte stödjer varandra för de är av olika versioner. Vi utför vanligtvis uppgradering av biblioteksdatorerna när leverantören av det system som hanterar tidsbokningen av datorerna släpper en ny version. En ny version av det systemet finns nu tillgänglig och en uppgradering är planerad.
Vi tar till oss dina synpunkter och jag kommer att ta kontakt med biblioteket för att höra hur vi gemensamt kan bli bättre på att prioritera och hantera dessa datorer.
Christer Widmark
Enhetschef IT, Skellefteå kommun