Därför når vi inte befolkningsmålet år 2030

Foto: Norran

Not Found2016-09-16 18:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Skellefteå har som mål att bli 80 000 människor år 2030. Med tanke på takten på befolkningsökningen kan vi redan nu avskriva målet och börja reflektera över varför det blir så här

Min teori är följande:

Skellefteås styrande är alldeles för dåligt att styra kommunen och dra till sig arbete, människor och frågor som gynnar innevånarna i Skellefteå. De styrande i Umeå som ligger långt. Några exempel:

Norrbotniabanan har nått Umeå men vad sker med en vidare utbyggnad? Ikea valde Umeå. Hur aktiva var vi i Skellefteå för att få ett sådant dragplåster?

E 4 upp till Umeå har en mycket god standard. E 4 till Skellefteå borde för länge sedan ha förbättrats. Var ska E 4 dras och var ska Norrbotniabanan ligga?

En ny bro över älven diskuteras men inga faktiska beslut kan tas. Omröstningen visar klart att man inte ska sikta på en bro rakt genom stan. Jag har svår att inse att en centrumbro kan gynna flödet in och ut ur stan

Bygg istället en bro som kan ta både E 4 och Norrbotniabanan över älven på lämplig plats mellan Skellefteå centrum och Skelleftehamn.

Bli eniga med beslutsfattarna för dessa två frågor så kanske vi bör hjälpa till att finansiera både bron och en bättre väg till Umeå

Skolor flyttas allt längre in mot centrala delar i länet. Man tror att alla vill bo i centrum utan att reflektera över vad som skulle ske om man kunde bo kvar utanför centrum.

Delar av Skellefteå sjukhus har flyttat till Umeå, alltså läkarmottagningen på öron-näsa-hals. Vad blir nästa?

Inom äldrevården tror man att alla åldringar kan skötas via hemtjänsten. 30 äldreboenden togs bort i Skellefteå under 2015 och inga nya är planerade. Man verkar tro blint på att alla vill bo hemma? En åldring kan besökas av 20-30 olika, obekanta människor under samma månad?

Tror man att ett nytt kulturhus kan lösa befolkningsfrågan?

Jan BergstedtSkellefteå

Foto: Pär Lindström.
Foto: Pär Lindström.
Foto: Pär Lindström.
Foto: Pär Lindström.