Bygg vår egen järnväg

Arkivbild: Scanpix

Arkivbild: Scanpix

Foto: Foto: Sakine Madon

Not Found2013-07-13 04:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrbotniabanan saknas i Trafikverkets nationella plan för 2014-2025. Oavsett vilken färg en framtida regering kommer att få, så kommer Norrbotniabanan inte att byggas, om inte vi själva tar tag i frågan.

Därför föreslår jag en gemensam satsning på ett folk- och företagarägt transportbolag för Norra Norrland, som bygger och driver en snabbtågbana mellan Luleå och Umeå.

Den 27 mil långa järnvägen skulle kunna börja byggas 2015 till en kostnad av 20-25 miljarder kronor.

Svenska staten kunde stå för 40 procent (åtta till tio miljarder kronor) av byggkostnaden, EU, via infrastrukturstöd, 30 procent (sex till åtta miljarder kronor) - och en folk och företagarinsats på 30 procent

Om var fjärde person av de cirka 400 000 människor som bor i norra Norrland satsar tusen kronor vardera ger det 100 miljoner kr i aktiekapitalinsats från folket och förmodligen lika mycket från kommuner och företag.

Totalt skulle det kunna ge ett minimum av 200 miljoner kronor i aktiekapital för ett gemensamägt norrländskt transportbolag.

Lån på sex till åtta miljarder kronor som tas med stöd av kustkommunerna ger en årlig lånekostnad om räntekostnad på 60 - 80 miljoner kr per år och en amorteringskostnad på 100 -130 miljoner kronor

Driftskostnad beräknas till 100-150 miljoner kronor per år uppskattas den totala kostnaden bli 260 - 360 miljoner kronor.

Årliga stödinsatser från främst kustkommunerna på 35-50 miljoner kronor per år de första fem till tio åren.

Intäkter frångodstransporter skulle kan bidra med 250 miljoner kronor årligen och persontransporterna 110 miljoner kronor.

Vid upphandling bör man kräva att minst 20 procent av personalkostnaden vid projektering, byggnation och drift utgörs av unga vuxna, boende i Norrbotten och Västerbotten.

Nu är frågan om våra politiska partier i norra Norrland kan ingå i en gemensam allians att etablera ett folk- och företagarägt transportbolag som projekterar, bygger och driver Norrbottniabanan?

Börje Brandt, Kåge

Arkivbild: Scanpix
Arkivbild: Scanpix
Läs mer om