Bygg hela Norrbotniabanan genast - i egen regi

Vad säger du om förslaget? Vad krävs för att bygget ska komma igång. Lämna gärna en läsarkommentar.

Foto: Foto: Norrans redaktion

Not Found2016-03-10 04:59
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är dags att vi gemensamt satsar på Norrbotniabanan mellan Umeå och Haparanda, i egen regi med kommuner, länsstyrelser och landsting samt näringsliv, intresseorganisationer och enskilda medborgare i regionen.

Sluta hoppas på regeringen, oavsett färg, banan kommer aldrig att bli av därför att det inte finns pengar eller tillräckligt med röster i norra Norrland.

Med snabbtåg kommer flytten av verksamhet till Umeå att minska. Varför? Bostadsbristen gör det dyrare att bo och bygga i Umeå.
 Får vi korta transporttider så blir det inte lika intressant att flytta verksamheter till Umeå.

Vi kan också få ett bättre samarbete med Piteå och Sunderby sjukhus. Till Piteå blir restiden 15-25 minuter. Om man fortsätter urholka Skellefteå lasarett, så bör man föra en dialog norrut.

Vi kan ge läkare goda arbetsmöjligheter på Skellefteå lasarett, och de kan bo kvar i andra kuststäder.

Med Norrbotniabanan får Skellefteå större möjligheter att bli 80 000 medborgare, för det är billigare att bo i Skellefteå med omnejd, och man kan pendla miljömässigt, enkelt och effektivt.

Skellefteå har ett attraktivt boende, med väl utbyggd fritid såväl utomhus som inomhus. Fritidsaktiviteter ligger i topp på familjer som är villiga att flytta.

Skellefteborna kan shoppa och äta på restaurang med större urval av städer, och utan att behöva använda bilen och spara tid och minskar koldioxidutsläpp. Vi får fler dagsturister, då det blir enklare att ta sig till Skellefteå.

Vårt kulturhus blir också lättare att fylla med konferensgäster från övrig kuststäder i norr.

Kort sagt, sätt igång och bygg Norrbotniabanan nu. Bygg i egen regi. Det skulle skapa tusentals arbetstillfällen under flera år och skapa byggboom i kuststäderna inklusive Skellefteå. Norrbotniabanan skulle ge en större variation i utbudet för medborgare i Norra Norrland.

Börje Brandt

Kåge

Klart med nya EU-pengar till Norrbotniabanan – byggstart utlovas till våren 2018.Fyra ton utsläpp för varje Skelleftebo – kan vi möta klimathotet?Laddar för smart planering inför Norrbotniabanan.Irritation över utspel från Trafikverket – blir det byggstart för Norrbotniabanan?
Läs mer om