Den tänkta centrumbrons södra anslutning, vad gäller väg samt landfäste, är med tanke på markförhållanden sämsta tänkbara alternativ.
Den tänkta bron ska placeras där Skellefte älv är som bredast. Den norra anslutningen är vid vattenverket, intill oasen Nordanå. I första skedet är ingen lösning av anslutning norrut planerad. Ska lätt och tung trafik ta sig genom centrum?
För den framtida trafiklösningen är det väl tänkt att vattenverket rivs, liksom delar av Balderskolan för att få en bred väg upp mot Kanalgatan för fortsatt färd norrut efter Lasarettsvägen. Den långtradare som vintertid stannar för att släppa fram tåg, får sig väl inte därifrån förrän framåt våren?
Hur löser man det problemet och hur löser man problemet i korsningen Kanalgatan/Lasarettsvägen. Centrumbrogruppen uppskattar att den totala kostnaden för hela projektet blir cirka 430 000 000 kronor det vill säga 10 000 kronor per skattebetalare.
Börja med att flytta E 4. Viken annan kommun erbjuder det statliga Trafikverket 180 000 000 kronor för en riksväg som normalt är statens åtagande?
Nästa broprojekt borde vara en ny bilbro uppströms Lejonströmsbron.
Gör som Intressegruppen centrumbron föreslår. Börja med flytt av E 4. Dubbelrikta Parkbron.
Bygg en träbro för gång- och cykeltrafik istället för en stor centrumbro. Sammanbind öarna i älven med små träbroar och anslut träbrons norra landfäste söder om museet.
Då får vi ett levande kulturområde utan avgaser och buller, till en tiondel av kostnaden. Nordanåområdet är en rekreerande tillgång för alla som bor i kommunen, besökande och turister.
Bilfri oas tack