Bussarna utanför stan förfaller mer och mer

Insändare. På någon buss har sitsen lossnat eller så har ryggstödet gett upp och man blir halvliggande. Skelleftebuss svarar på kritiken.

Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.

Foto: Foto: Pär Lindström.

Not Found2016-06-10 05:56
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan många år åker jag buss från Skellefteå och norrut. Det brukar stå Renholmen och Fällfors på bussarna. Men jag har också åkt mycket buss i centralorten. Det som gör mig ledsen är förfallet av standarden på bussarna utanför stan.

Kanske är mest värt att uppmärksamma att säkerhetsbältena börjar ha dålig funktion. Metalldelen som man fäster i hållaren ligger ofta under sätet.

Bältena har börjat gå trögt och har ofta hakat fast så att rullfjädern har satts ur funktion. Att peka på lagen eller försäkringsgaranti endast när säkerhetsbältena fungerar blir motsägelsefullt när dessa inte fungerar.

En del säten har också satts ur funktion. På någon buss har sitsen lossnat eller så har ryggstödet gett upp och man blir halvliggande.

Skräppåsar på sätenas ryggstöd är borttagna för att göra städbördan mindre, men mindre nogräknade lägger då skräpet i stolen eller i näthållaren om sådan är kvar. Det här är väl både Skellefte-buss och länstrafikens ansvar.

Men klandra inte chaufförer och personal, för de jobbar på så gott de kan.

Olov Wikström,Skellefteå

Svar direkt

Linjetrafiken utanför Skellefteå befinner sig i slutet på ett långt avtal. Kommande år kommer denna trafik att upphandlas på nytt med följden av att flera nya bussar kommer att sättas in i trafik.

Säkerhetsbältena besiktas årligen vid bussens kontrollbesiktning men självklart kan funktionsproblem uppstå mellan dessa tillfällen.

Chaufförspersonal rapporterar löpande in fel på bussarna via felrapporter och dessa fel åtgärdas i den takt vi klarar av, eller i samband med service på aktuell buss.

Håkan Fahlgren,Teknisk chef, Skelleftebuss

undefined
Foto: Pär Lindström Foto: Pär Lindström.
Läs mer om