Brevinkasten togs bort av säkerhetsskäl

Det gamla systemet med att lägga deklarationen i en låda eller inkast har tagit bort

Det gamla systemet med att lägga deklarationen i en låda eller inkast har tagit bort

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Not Found2018-05-14 05:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det gamla systemet med att lägga deklarationen i en låda eller inkast har tagit bort
Det gamla systemet med att lägga deklarationen i en låda eller inkast har tagit bort

En insändare den 3 maj kritiserar att det inte längre går att lämna sin deklaration i ett brevinkast vid Skatteverket och att myndigheten inte informerat tillräckligt om detta.

Vi håller med om att vi inte har informerat om det här tillräckligt. Det är självklart svårt att nå ut till alla 8 miljoner som ska deklarera, men det var för många som hade missat vår information för att vi ska vara helt nöjda.

Inkasten har stängts igen av säkerhetsskäl. Vi har haft incidenter där det stoppats ner saker som verkligen inte hör dit. Det har lett till att handlingar har blivit förstörda

Vi förstår att det här har gjort det krångligare för den som är van vid att lämna sin deklaration på papper direkt till Skatteverket och beklagar det.

Den som vill lämna in pappersdeklarationen direkt till Skatteverket kan alltså fortfarande göra det men bara på ett servicekontor under öppettid.

Är det långt till ett servicekontor eller det är svårt att komma när det är öppet, går det också bra att skicka deklarationen med vanlig post till adressen som står överst på deklarationen.

Åtta av tio som deklarerar på papper väljer att posta sin deklaration så. Brevinkasten stängdes förra året och vi har sedan dess haft skyltar utanför kontoren och information på vår webbplats. Vi har också informerat via massmedier, men uppenbarligen har vi ändå inte lyckats nå alla. Vi beklagar det.

Anna Sjöberg och Johan Schauman, deklarationsexperter, Skatteverket

Bättre ordning förr i tidenDeklarationen: Hjälp finns till hands
Läs mer om