Bra fritidshem ger trygghet

Not Found2013-08-20 15:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Årets skolstart sker under skuggan av en allt mer ifrågasatt skolreform. Många är teorierna om vad som behöver ändras, men få är verkningsfulla nog att möta lärandets komplexitet. Sätt att stärka skolorganisationen och gynna barns utveckling förbises när man inte bemödar sig gräva djupare än en populistisk och traditionstyngd skoldebatt.

Utbildningsförvaltningen i Stockholm gjorde under förra året en jämförande studie bland sina grundskolor för att söka faktorer för skolframgång. Studien visade att framgångsrika skolor hade en väl fungerande samverkan mellan skolundervisning och fritidshem. När personal från fritidshemmen, fritidspedagoger, kompletterar med eget ansvar i skolundervisning utifrån sin särskilda kompetens och erfarenhet. När barnen ges fler ingångar till sitt lärande, helhet.

Tydligaste hindret för skolframgång var då samverkan tvärtom inte fungerar och fritidshemspersonalen på sin höjd fungerade som hjälpredor.

En otvetydig slutsats, men på inget sätt märklig. Just denna positiva erfarenhet lyftes till exempel specifikt fram redan i statliga utredningar inför tidigare läroplan, då fritidshemmen integrerades i grundskolan.

Skolinspektionen menar att hög och jämn kvalitet på fritidshemmen, när personalen är förtrogna med uppdraget, kan gynna elevernas hela kunskapsutveckling, samt motverka att barn råkar i ungdomsbrottslighet.

SKL lyfter särskilt fram fritidshemmen i en ny skolrapport som ett av tre områden som förtjänar större uppmärksamhet och där det finns behov av ökade kunskaper. LO ser i en annan rapport hellre ett stärkande av fritidshemmen framför ett likvärdighetsminskande RUT-avdrag för läxhjälp.

Skolverket flaggar för risken att försämrad kvalitet på fritidshemmen går ut över elevernas kunskapsutveckling och internationellt börjar allt fler länder intressera sig för vinsterna med after-school-programs. Alla säger samma sak, men inget av detta lyfts i skoldebatten och fritidshemmen utarmas.

Tidigare betyg, nya betygssystem, hårdare tag, mer läxor, prov och mer kateder är åtgärder som har liten, ingen eller t.o.m. negativ inverkan på skolresultat.

Bra fritidshem motverkar mobbning, ger trygghet, helhet, lärande, utveckling och rekreation i ett. Föräldrar borde därmed vara uppmärksammare på hur situationen på fritidshemmet är än hur många läxor skolan delar ut när skolvalet övervägs.

Mikael Andersson

Fritidspedagogernas Riksförening

Helsingborg

Läs mer om