Jag upplever att kommunen behandlar mig som boende i kommunen på ett arrogant sätt. På morgonen den 18 januari var infarten till min villa delvis stängd på grund av avlämnad snö från plogningen.
I samband med att brevlådorna skulle flyttas till ena sidan av gatan utlovade en kommunrepresentant att infarterna skulle hållas fria från avlämnad snö. Det skulle ske genom att traktorerna skulle fälla ut en vinge och lämna snön efter infarterna. Denna vinter har detta inte fungerat.
Samma morgon klockan 08.30 ringde jag till kommunen och anmälde den avlämnade snön i infarten. Eftersom ingenting hände ringde jag igen klockan 11.20 och klagade. Jag begärde att få tala med ansvarig chef omgående. Klockan 15.30 hade ännu ingenting hänt.
Rune
Svar direkt
Det är inte vår avsikt att behandla någon arrogant. Vi ber om ursäkt om du uppfattat det så.
Vad gäller själva sakfrågan så kan det ha blivit en mindre missuppfattning. Vid snöröjning försöker vi så gott det går att inte i onödan lämna alltför mycket snö på den plats där man har sina sopkärl och postlådor uppställda.
Men vi har inte möjlighet att skotta infarter och den plogvall som ofta uppstår under det första mer akuta skedet av en snöröjning. Framkomlig väg är prio ett.
Hur det ser ut efter en snöröjning beror också på hur mycket det har snöat.
När det, precis som under vinterns första snöfall, kommer 70 cm snö och blåser så har vi problem rent generellt, det gäller inte bara ni som omfattas av så kallad ”grön rutt”.
Har man inte möjlighet att själv ta bort plogvallen vid sin infart kan man höra av sig precis som du gjort. Det är möjligt att få hjälp med den, men dröjer till dess all snöröjning, siktröjning etcetera är genomförd. Det kan dröja upp till två veckor.
Katarina Bergsten, kommunikatör samhällsbyggnad, Skellefteå kommun