Är inte alla handikappanpassade?

Före omläggningen av tidtabellen i augusti var innerstadsbussarna handikappanpassade. Så är det inte längre. Varför?

Foto: Pär Lindström

Foto: Pär Lindström

Foto: Foto: Pär Lindström

Not Found2014-10-23 04:43
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Skellefteå kommun vill utveckla kollektivtrafiken av både sociala och miljömässiga skäl. Ett stort fokus har de senaste åren riktats mot att öka antalet passagerare och förbättra trafikförutsättningarna i centrala Skellefteå.”

Detta fanns nyligen att läsa i Norran. Skelleftebuss säger också å sin sida att man följer lagen vad gäller handikappanpassning.

Hur ser då verkligheten ut?

Från pensionärsföreningar har kommit krav på fria resor för pensionärer under lågtrafik . Fria resor borde få fler äldre att välja bussen framför bilen och att detta i förlängningen gynnar miljön.

Kommunen har gett avslag på detta förslag.

Före omläggningen av tabellen i augusti var innerstadsbussarna handikappanpassade. Det gick utmärkt att ta med rollator eller barnvagn.

Nu har linjerna i innerstaden lagts om, trafiken passerar även Skelleftehamn med flera orter. Detta har medfört att många bussar har trappsteg, tre vid påstigande och dito vid avstigande, något som enligt min åsikt ej är en handikappanpassning. Både för förare och resenär utgör detta ett hinder.

Har Skelleftebuss verkligen tänkt igenom förändringen så att den ökar användandet av kollektivt åkande och därigenom blir en miljövinst, den dåliga handikappanpassningen till trots?

Ulla Martinsdotter

Skellefteå

Svar direkt

Inom samma geografiska område har två linjenät blivit ett, Skelleftehamnslinjerna 208/209 ingår numera i den nya stadstrafiken.

Till det nya nätet har vi tillfört fem nya lågbyggda gasbussar. I övrigt har vi kvar samma fordonsflotta som tidigare.

Fyra av de trettio bussarna som trafikerar stadstrafiken har trappsteg som du beskriver. Dessa bussar gick tidigare uteslutande i Skelleftehamnstrafiken och idag trafikerar dessa linje 2som går från och till Skelleftehamn, Moröhöjden, Solbacken.

På Skelleftebuss är vi medvetna om att dessa bussar inte är optimala för stadstrafik. Vi är inställda på att konvertera bussar så fort som vi kan och vår ambition är att trafikera hela området med lågentrébussar.

Andreas Olofsson, VD

Skelleftebuss AB

Foto: Pär Lindström
Foto: Pär Lindström
Osäker väntan på mörka busshållplatserBesvärligt med bussarnaVad håller ni på med?Ingen gratis buss under StadsfestenFramtiden: busskort i mobilen
Läs mer om