1177 Vårdguidens e-tjänster är det forum man förväntas använda vid kontakt med sjukvården. Bra och säkert är tanken. Men är det verkligen det när en stor grupp svenska pensionärer som bor i annat EU-land utestängs från möjligheten att använda sidan? Vi svenska pensionärer som bor i utlandet och har pension från Sverige har rätt till svensk sjukvård på samma villkor som de som bor i Sverige.
När man loggar in med bank-id kommer man till sidan för den region man bodde i vid utflyttningen. Detta baseras på Skatteverkets folkbokföringsuppgifter. Trots att man inte är folkbokförd i Sverige antas man ändå höra till regionen.
Om man söker efter vårdinrättning kommer bara platser i den regionen upp. Man kan lägga till andra platser i Sverige, men skulle man vilja klaga på något hos vårdinrättningen är det patientnämndernas kansli i Göteborg man skall vända sig till. Och vad har dom med saken att göra?
Man kan inte heller ändra adressen eftersom att det är folkbokföringsadressen som gäller. En adress som inte finns i Sverige för utflyttad person. Ännu värre blir det om man försöker lägga in sitt mobiltelefonnummer för att på det sättet kunna bli kontaktad med via sms. Det går inte. Man kan bara lägga in tio siffror och bara svenska mobiltelefonnummer. Varför?
En svensk om bor i utlandet har ett utländskt mobiltelefonnummer. Möjligheten finns visserligen att skaffa ett svenskt abonnemang, men då bryter man mot EU-förordning för abonnemang. Man skall ha ett abonnemang i det land bor i. Bor man i Spanien har man ett spanskt abonnemang. Så det är inte mycket som gör sidan användbar för oss utlandssvenskar bosatta i EU.
Sommarboende pensionär i Västerbotten
Svar direkt
1177 Vårdguiden är Sveriges regioners samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Det stämmer att den region som visas när du loggar in e-tjänsterna är den du är eller senast var folkbokförd i. Så är systemet utformat.
Men det betyder inte att du bara kan söka vård där. Precis som du säger så går det bra att söka fram och lägga till mottagningar i andra regioner. Om det inte fungerar beror det på mottagningens inställningar för upptagningsområde. Då får man ta kontakt med mottagningen och be dem godkänna för kommunikation.
Du kan endast lägga in svenska mobilnummer i dina inställningar för aviseringar, men under fältet telefonnummer dagtid kan du lägga in ditt spanska nummer om vården behöver komma i kontakt med dig. För att få aviseringar från 1177 Vårdguiden när du har ett nytt svar eller ett meddelande kan du registrera din e-postadress.
Vill du klaga eller lämna synpunkter till vården i Västerbotten kan du använda ett webbformulär som finns tillgängligt via sidan 1177.se. Här hittar du också kontaktvägar till Patientnämnden i Västerbotten.
1177 Vårdguiden är ett samarbete mellan landets regioner och vissa delar sköts nationellt. Vi har uppmärksammat den nationella förvaltningen av 1177 Vårdguiden hur tjänsten upplevs och fungerar när man bor utomlands.
Malin Åberg, kommunikationsdirektör , Region Västerbotten