Trafikverket presenterade förslag till lösning av jÀrnvÀgsdragningen genom centrala SkellefteÄ i höstas. Vid denna dragning frÄgade nÄgon om man inte skulle grÀva ner jÀrnvÀgen genom centrum. Svaret blev att det Àr för dyrt. Men anledning av detta vill jag framföra:
VÀstkustbanan genom Varberg blir nedsÀnk. Eftersom att den skulle bli en för stor barriÀr för samhÀllet. Sundbyberg har kommit överens med Trafikverket om att grÀva ner jÀrnvÀgen eftersom nuvarande strÀckning delat samhÀllet i tvÄ delar och Àr en för stor barriÀr. I Sundsvall vill Trafikverket grÀva ner jÀrnvÀgen för att den blir en stor barriÀr nÀr Norrbotniabanan Àr klar.
I SkellefteÄ Àr det för dyrt att grÀva ner banan.
I förslaget till dragning för SkellefteÄs föreslÄs att en vÀxlingsstation inrÀttas pÄ Risön för att klara trafik till RönnskÀrsverken. I och med detta sÄ kan man pÄ ett mycket enklare sÀtt grÀva ner banan genom centrum. Befintligt spÄr tas bort mellan Risön och vÀster om Lasarettet. GrÀvning kan ske utan nÄgra större hinder till en mycket lÀgre kostnad.
Med en nedsÀnkning blir antalet fastigheter som annars skulle behöva bullersaneras betydligt fÀrre. Dessutom minskar kostnaden för snöröjning av stationsomrÄdet dÄ den uteblir. Med en nedsÀnkning av jÀrnvÀgen blir det lÀttare att lösa trafiksituationen för centrum
Beslutsfattare â tĂ€nk om. JĂ€rnvĂ€gen kommer att existera betydligt lĂ€ngre tid Ă€n era mandatperioder.
Bo Ăhlund, SkellefteĂ„