Att vara lÀrare Àr ett hantverk som i första hand hanterar:
Social kompetens: Gruppdynamiken i klassen ska skapa trygghet, sjÀlvtillit och motivation.
Ămneskompetens: Bör byggas med intresse, utmaningar och möjligheter för individuella begĂ„vningar att utvecklas.
Arbetsrutiner: Skapa rutiner för eget ansvar, samverkan och mÄlmedvetenhet.
De Àr positivt med signalerna frÄn ansvariga politiska beslutsfattare om mera praktik i lÀrarutbildningen. Hantverkskompetens förmedlas bÀst genom erfarna hantverkare (lÀrare) i verksamheten. HjÀlpa lÀrarna (hantverkarna) i verksamheten att förbÀttra skolmiljön och resultaten.
Satsa pĂ„ de första Ă„ren i grundskolan dĂ€r barnen skapar det mesta av sin âgrupp-personlighetâ. Om de inte fĂ„tt en positiv sjĂ€lvbild och tillit till sin egen förmĂ„ga innan högstadiet Ă€r det svĂ„rt att rĂ€tta till. Kan bli psykisk ohĂ€lsa, utanförskap och kriminalitet som resultatet av dagens upplĂ€gg.
Grundskolans starka hierarkiska organisation gör att det ligger pÄ de ansvariga politikerna (skolministern) att rÀtta mÄl och riktlinjer sÄ att underliggande nivÄer (kommuner, rektorer, och lÀrare) fÄr möjlighet att lÄta alla barn utvecklas maximalt. NulÀgets system rangordnar, sorterar och utestÀnger elever i grundskolan med andra begÄvningar Àn de akademiska.
NivÄbasera mÄlen. Gör en minsta gemensam grundkurs med konkret baskunskap som skolan ska garantera alla barn.
Gör sedan överkurser i alla Àmnen som ger extra kompetens och som rÀknas in i elevens begÄvnings profil. Profilen kan ersÀtta det nuvarande negativa betygen som fokuserar pÄ elevens svagheter i förhÄllande till skolans akademiska mÄlbeskrivning.
NivÄbaserade mÄl skulle ge en positiv och mer rÀttvisande bild av eleverna inför högre studier. Om skolmyndigheterna sedan gjorde tydligare kravbilder för den gemensamma grundkursen och varje överkursnivÄ, skulle antagningarna till högre utbildningar underlÀttas. Dessutom skulle trovÀrdigheten i systemet öka och skolverket ha lÀttare att kontrollera systemet.
Elever och lÀrare skulle fÄ möjlighet att utvÀrdera och förbÀttra resultaten i grundskolan och högre utbildningar kanske slippa intagningsprov som med dagens system Àr en trolig utveckling.